Er det egentlig så ille på Farmen?

Farmen-deltagernes kosthold er ikke så ille som TV-programmet vil ha det til, mener ernæringsfysiolog.

11.03.08 12:20

(SIDE2): - Jeg ble mett hver gang jeg spiste, sier Farmen-deltager Lene Marie Gislerud (22) til Side2.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden her

Klinisk ernæringsfysiolog Ellen Hovland ved Opplysningskontoret for Meieriprodukter , mener Farmen-kostholdet ikke så mangelfullt som man først kunne tro.

- De få matvarene de spiser mest av, havregryn, melk og egg, er alle sammen matvarer med mange nyttige næringsstoffer, og de utfyller hverandre veldig bra. Når det gjelder det lave energiinntaket viser enkelte studier at mennesker som spiser litt for lite energi hver dag lever lenger og er friskere enn oss som spiser nok. Så bortsett fra vitamin D-inntaket er ikke kostholdet så dårlig som man kunne anta dersom «noen kilo vektap» ikke utgjør mer enn 4-8 kilo, mener hun.

Mangler krefter
Hovland påpeker at hun kun har sett på årets Farmen-sesong av og til, og har derfor ikke så god kjennskap til hvordan deltagerne har det i år. Men basert på hva de får i seg av næringsstoffer, så tror hun ikke de har det så ille som TV-programmet vil ha det til.

- Jeg tror det verste for deltagerne er at kostholdet er ensformig, slik at man blir lei, og at de har begrenset med kunnskap om hvordan skape variasjon. Jeg tror det er en kombinasjon av å ikke få nok energi (i form av kalorier) og dermed for lite krefter, og å ha til dels svært krevende ukesoppgaver som skal løses, som påvirker både psyken og kroppen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Gikk opp en kilo
Gislerud røk ut av realityserien sist lørdag, og er den eneste av deltagerne som ikke gikk ned noen kilo. Hun gikk derimot opp en kilo. Men selv om hun følte seg mett, merket hun Farmen-kostholdet på kroppen i form av at hun hadde lite energi, og forteller også at flere hadde vanskeligheter med å få gått på do.

22-åringen forteller at maten på gården består av noe fisk, havregrøt, grønnsakssuppe med poteter og gulrøtter, havregrøt, egg, melk, pinnebrød og smør. Det er ikke hver dag de har tilgang til dette så maten er daglig fordelt omtrent slik, ifølge Gislerud:

Frokost: Grøt
Lunsj: Varm melk, gjerne med vispa tyttebær
Middag: Grøt.
Deltagerne spiser egg hver dag og drikker mye vann.

- Et kosthold med mest havregrøt og melk inneholder for lite energi til å dekke behovet for de aller fleste, bortsett fra de som jukser, sier Hovland med et smil.

- Deltagerne er jo sannsynligvis i mer aktivitet enn de fleste av dem er til vanlig, og da øker også kroppens energibehov. Resultatet er at kroppen setter ned forbrenningen, og de blir slappe og får mindre energi til gjøremålene som skal gjøres. I Dagbladet står det at Hugo gikk ned 10 kilo på 6 uker. Det tilsvarer 1700 kalorier for lite hver eneste dag. Dette er litt i overkant av hva jeg regner som «noen kilo».

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Påvirker humøret
Farmen-deltagerne får i seg bra med protein, men dersom kroppens behov for energi ikke dekkes, forbrenner kroppen proteinet for å lage energi fremfor å bruke det til å bygge og vedlikeholde muskler, opplyser ernæringsfysiologen ved melk.no.

- Fettinntaket er også for lavt, men fordelingen er ikke så skjev som jeg forventet. De får i seg mettet fett fra melken, mens egg og havregrøt inneholder en god del umettet fett. Det samme gjør fisk, når de har det. Derfor blir balansen ganske bra likevel. Det energigivende næringsstoffet de sannsynligvis får minst av, er karbohydrater. Hjernen vår bruker hovedsakelig karbohydrater som energikilde, så med lite karbohydrater kan dette påvirke både energien og faktisk humøret også, fordi det påvirker utskillelsen av forskjellige hormoner, som serotonin, i kroppen, sier Hovland, og fortsetter:

- Det blir fort for lite kostfiber med et slikt kosthold, fordi det er kun havregrynene til vanlig, og poteter og gulrøtter de dagene de har det, som bidrar. Så selv om de drikker mye vann, er det ikke unaturlig at de har hatt vanskeligheter med å gå på do.

- Ingen fare
Hovland synes det er veldig bra at natriuminntaket (salt) er veldig lavt.

- At kaliuminntaket også er for lavt, er ikke kritisk, fordi en av kaliums hovedoppgaver er å balansere natrium i kroppen. Men dersom de driver hardt fysisk aktivitet eller svetter mye, kan saltinntaket faktisk bli for lavt.

- De får rikelig med jern, kalsium, magnesium, sink og en god del av B-vitaminene. Noen andre B-vitaminer (niacin, folat og vitamin B6) får de for lite av, det samme med de fettløselige vitaminene, spesielt vitamin D. De dagene de spiser fisk, hjelper det litt, men eggene er den viktigste kilden til vitamin D for dem. Heldigvis har vi store lager av de fettløselige vitaminene i kroppen, så fordi de kun er på Farmen i inntil ti uker, er det ingen fare med dette.

Mest kritisk
Det mest kritiske er at deltagerne har et veldig lavt C-vitamininntak med dette kostholdet, mener Hovland. Hun sier at tyttebærene bidrar, men håper de også spiste andre bær i skogen.

- Det er nok dét enkeltvitaminet som kroppen først vil få mangel på, og det er viktig for at immunforsvaret skal fungere. Siden det er et vannløselig vitamin, trenger kroppen jevnlig påfyll. Så for de deltagerne som var der lengst, kan det begynne å gi konsekvenser for kroppen. Et så lavt inntak som de kan ha hatt, vil etter omtrent to måneder begynne å gi symptomer som trøtthet, appetittløshet, generell svakhet og dårlig immunforsvar. Over tid vil vitamin C-mangel kunne utvikle seg til den dødelige sykdommen skjørbuk. De tydeligste tegnene på skjørbuk er blødninger i tannkjøttet og deformiteter i benvevet.

Tilslutt påpeker Hovland at de som melder seg på programmet nå kjenner godt til konseptet og vet hva de går til, selv om man nok aldri klarer å være helt forberedt.

Følg med på våre helsesider her.

Les alt om Farmen her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.