RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er det en mann hun spiser?

Sist oppdatert:
Noen går lengre enn andre for å provosere ...

(SIDE2): Charlotte Thorstvedt skjærer i en blodig biff som ligger på tallerkenen foran henne. Et slips ligger henslengt på bordet der hun sitter. «Man eater?» er den planlagte bildeteksten, og bildet vil inngå i en moteserie for det norske klesmerket Flinga.

Mote og meninger
Slik ønsker motedesignerne Mary Hasavari og Viktorija Valsø å konfrontere folk med deres egne fordommer mot feminisme. Virkemidler som humor og morbiditet er innslag duoen ønsker å benytte når de skal promotere sin høstkolleksjon for 2009.

Vi ble med da «Flinga» skulle ta produkt- og konseptbilder av sin høstkolleksjon. Location var i en nedslitt etasje på Bislett Bad i Oslo. Et lite team bestående av en make up-artist, en stylist, en fotograf, to modeller, designerne selv samt undertegnede overvar en damplagt photoshoot der sminkøren opplevde en aldri så liten utfordring med å få modellenes sminke til ikke å smelte. Resultatet ble likevel som ønsket.

- Vi ønsket å ha med Charlotte som modell fordi hun er sterk, edgy og ambisiøs, mens hun samtidig ser feminin ut, forteller Hasavari til Side2.

//LES MER OM MOTE HER//

Kvinner med kontroll
Konseptet for merket er å fronte et kvinneideal hvor jenta tar kontroll. Designerne ønsker å vise at mote som del av populærkulturen kan fremme et alternativt kvinneideal. Samtidig har de håp om å endre det som ser ut til å være den dominerende oppfatningen av feminister i dag.

- I Norge har man til en viss grad likestilling når det kommer til lovmessige ting, men mange av de normative og tradisjonelle holdningene sitter igjen. Mange kan føle at det ikke er så mye igjen å jobbe for når det kommer til likestilling fordi man ikke føler diskriminering i den forstand på kroppen lenger, og det er dette 3. generasjonens «feminister» ønsker å gjøre noe med, sier Hasavari.

Feminister som modeller
Nylig skrev Side2 at Martine Aurdal, medprogramleder for talkshowet Studio 5 på TV-kanalen FEM og leder for samfunnsavdelingen i Dagbladet, skal gå på catwalken for Flinga under debutvisningen. Det var merkets standpunkt i likestillingsdebatten som gjorde at Aurdal bestemte seg for å bli med:

- Folk må forstå at vi ikke har full likestilling i Norge, selv om vi har kommet langt. Når kvinner kommer ut i arbeidslivet blir dette veldig klart. For eksempel har ikke likelønnen endret seg på 30 år, og det er viktig at likestillingen når bredest mulig – også gjennom mote, fortalte hun da til Side2.

Les hele saken
På catwalken for feminisme

- Vi synes Martine Aurdal representerer denne 3. Generasjonens feminister, og vi føler på en måte at ordet «feminisme» er litt misforstått. Det blir kanskje assosiert med Venstre-radikalisme og den type ting, men vi føler at et slikt syn ikke nødvendigvis er det kvinner ønsker å identifisere seg med, forteller Hasavari.

- Ingen rødstrømpe
Charlotte Thorstvedt stilte opp som en av to modeller som skal fronte merket kommende sesong, og hun deler også synet designerne har på dagens feminisme.

- Jeg ble med på dette fordi jeg synes Flinga fører et kult konsept, og jeg vil absolutt kalle meg selv en feminist. De fleste er vel for likestilling. Jeg er imidlertid ingen rødstrømpe! Jeg synes vi har kommet langt i vårt samfunn og vi har det bra. Likevel er det fortsatt få kvinner i lederposisjoner, og spørsmål om likestilling blir klarere når man ser nærmere på typer makt og hierarkier, sier Charlotte til Side2.

Hun blir stylet med kraftig øyensminke, mørke lepper og et litt rufset hår med midtskill for å skape den rette looken for bildene.

Charlotte er med som modell på bildene, men blir ikke å se på catwalken for Flinga under moteuka. Hun skal imidlertid gå ned motemoloen iført Fam Irvolls lekne design.

Charlotte gikk også modell for Kjell Nordströms visning for hårmerket Sebastian sist helg.
Les hele saken: Årets råeste moteshow

Detaljerte budskap
Hasavari og Valsø har et gjennomført konsept der også navnet Flinga representerer deres kampsak.

- Ordet «Flinga» er svensk og betyr snøkrystall eller snøfnugg. Vi fant en symbolikk i ordet vi synes var passende for det vi står for. Det handler om å bli undervurdert, men om man ser nærmere etter er alle snøfnugg (og kvinner i overført betydning) unike, sier hun til Side2.

Flinga er å få kjøpt i butikkene Rubber Soul i Oslo og Shine i Trondheim, samt i en butikk i Stockholm. Høstkolleksjonen kan man se når designerne debuterer på Oslo Fashion Week 13. Februar, der de holder sin første offisielle visning.

Siste nytt fra Side2, besøk forsiden akkurat nå!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere