*Nettavisen* Nyheter.

Er det greit å piratkopiere?

Foto: Marius Røstad (Mobilen.no)

Jeg tør nå komme med påstanden at det for første gang er sosialt uakseptabelt.

16.11.09 20:27

KOMMENTAR: Det er nå ti år siden Napster virkelig begynte å ta av, og i den forbindelse tror jeg endelig det er mulig å slå det fast: Piratkopiering av musikk er ikke lenger sosialt akseptabelt.

For i mange år har det utvilsomt vært helt greit å si at en laster ned musikk fra internett. Dette på tross av at det fra og med sommeren 2005 har vært ulovlig. Uten at det har gjort det noe mindre sosialt akseptabelt å laste ned musikk.

Bransjen har hatt et problem
Uten at jeg her skal sitte og forsvare piratkopiering, så har det grunnleggende problemet vært at musikkbransjen har nektet å selge sitt produkt på den måten og gjennom de kanaler som kundene selv ønsket å ha det på. Kundene ville nemlig kjøpe digitale musikkfiler, mens bransjen veldig gjerne ville selge dyre CD-er i stedet.

Og når all historikk viser at musikkbransjen er livredd for utvikling, var det ingen stor overraskelse at de også strittet imot den store digitale revolusjonen.

Kjempet mot kundene
Resultatet er at de i 10 år har kjempet knallhardt mot sine kunder, fremfor å tilby det kundene ønsker. Vi har hatt ubrukelige kopisperrer på CD-er, som bare har hindret de som vil bruke CD-er på en lovlig måte, vi har hatt en haug med ubrukelige kopibeskyttelsesmekanismer på digitalt kjøpt musikk som bare har gjort det vanskelig å være lovlig kunde - og vi har hatt ting som Sonys rootkit-skandale der Sony faktisk utsatte sine lovlige kunder for virusrisiko.

Og det er selvsagt før vi snakker om de tusenvis av søksmålene bransjen har anlagt mot forbrukerne.

Noen utrolige påstander
Jeg har hatt lange diskusjoner med ledende skikkelser i bransjen som på ramme alvor har prøvd å overbevise meg at kundene faktisk ønsker å bli låst fast med kopisperrer, og at det faktisk gjør hverdagen enklere.

Og andre som har påstått at kopisperrer er greit, fordi de som er motstandere egentlig ikke forstår hvordan de fungerer rent teknisk ned på det aller laveste nivå.

Ja, også selvsagt at det vil være umulig å selge musikk uten kopisperrer.

Dette er selvsagt bare tull, og i realiteten har piratene kunne kose seg med et mye bedre produkt enn de trofaste kundene.

Har våknet
Men det er med stor glede jeg kan si at musikkbransjen nå ser ut til å ha våknet. Det er nå mulig å kjøpe musikk uten kopisperrer - og statistikken viste tidlig at salget skjøt til himmels.

Men kanskje viktigst av alt: Bransjen har omfavnet musikktjenesten Spotify. Tjenesten som gjør det mulig å streame enorme mengder musikk til både PC og mobiltelefon enten gratis, reklamefinansiert - eller gjennom en betalingstjeneste med bedre lyd, ingen reklame og mulighet til bruk av mobiltelefon.

Spotify har riktignok fortsatt noen seriøse utfordringer. Det er fortsatt langt fra all musikk som er tilgjengelig, og den støtter heller ikke alle mobiltelefoner - men konseptet Spotify gjør at jeg mener det ikke lenger finnes gode piratargumenter.

Når du har tilgang til «all» musikk på både datamaskin og mobiltelefon, og når du nå ikke engang trenger å betale for datatrafikken på mobiltelefonen, da blir det svært vanskelig å finne argumenter for å laste ned musikken ulovlig fra internett.

Tjenesten viser at det er mulig å konkurrere mot gratis.

Det eneste argumentet jeg kan finne igjen i dag er at bransjen fortjener å koke i sitt eget fett for sin håpløse oppførsel gjennom mange år - og for forsøket på å sensurere internett.

Før piratkopierte en fordi alternativet var praktisk talt ikke-eksisterende. I dag er piratkopiering stort sett noe en gjør hvis en er gjerrig.

Bør få skryt - selv etter mange tabber
Men jeg mener det er på tide å sette en strek for hatet mot musikkbransjen. De fortjener nå faktisk skryt for å ha funnet en modell som fungerer for både dem og for kundene, og så får vi håpe at den grunnleggende skepsisen mange har mot bransjen gjør at de jobber enda hardere for å gjøre Spotify og andre tjenester enda bedre.

Et godt sted å begynne er å lansere Spotify for alle mobiltyper, og ikke minst tette hullene i musikkutvalget.

La oss i fremtiden bruke musikkbransjen som et eksempel på en bransje som ga etter til slutt, og som har tilbudt kundene det de etterspurte. Kanskje som et eksempel på forbrukermakt, og viktigheten av å omfavne ny teknologi, fremfor å motarbeide den.

Og la oss håpe at film- og TV-bransjen følger opp på samme måte. For i dag tilbyr de et håpløst dårlig digitalt tilbud. Ja, de har Voddler - men det er ikke bra noen andre steder enn på papiret.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag