*Nettavisen* Nyheter.

Er dette greit?

Foto: (whitcery.com)

Kraftige kritikk mot reklamekatalog for barn.

(SIDE2): Små barn stylet som små voksne kan se både søtt og sjarmerende ut. Spørsmålet derimot, er om det er moralsk riktig å introdusere de aller minste til det som i bunn og grunn hører de voksnes sfære til.

Se flere bilder fra reklamekampanjen nederst i saken!

Poserer som voksne modeller
I Australia har en serie reklamebilder med små barn stylet som voksne menn og kvinner skapt debatt. Det settes spørsmålstegn omkring hvilke signaler som sendes ut til de små når de blir kledt opp på denne måten, og flere australske barneorganisasjoner går kraftig ut mot de omstridte bildene.

Det er klesmerket Witchery som har trykket bildeserien i sin nye reklamekatalog. Klesmerke lager klær for barn mellom to og ni år, og sier på sine hjemmesider at de henter inspirasjon til sine kolleksjoner fra aktuelle voksentrender. Men det er ikke bare stylingen av barna som får kritikk. For foruten å se ut som små voksne mennesker, poserer barna på en slik måte at man får assosiasjoner til voksne modeller.

Advarer foreldre
Flere australske eksperter går nå ut og advarer foreldre mot det de mener er en farrøving av de smås barndom.

Hva mener du om saken? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken!

Klesmerket Witchery ser derimot ikke ut til å ta til seg den enorme kritikken mot seg. Ifølge den australske avisen The Herald Sun skal de i en uttalelse ha sagt at majoriteten av tilbakemeldingene, på katalogbildene og produktlinjen, har vært veldig positive.

Også her hjemme har debatten herjet hvorvidt barn presses til å bli voksne. I 2005 ble det blant annet satt spørsmålstegn da de store kjedebutikkene hadde bikinier til barn helt ned i ettårsalderen i vareutvalget sitt.

I Australia ble en mini-BH ment for barn ned i seksårsalderen, nylig trukket tilbake fra markedet. Det var undertøysmerket Bonds som hadde produsert barne BH-en, og det var etter enorm kritikk fra publikum de så seg tvunget til å slutte å selge produktet.

Fire år og trendsetter
Men butikkene er langt fra de eneste som bidrar til å gjøre barnemarkedet til en lukrativ pengemaskin.

Fire år gamle Suri Cruise, datteren til Katie Holmes og Tom Cruise, har lenge blitt omtalt som en trendsetter. I sine høyhælte sko, og sukkersøte kjoler har fireåringen høstet både kritikk og lovord for det hun har på seg. Spesielt har Suris høyhælte sko skapt debatt, og det har blitt stilt spørsmålstegn for hvorvidt det er sunt for små barn å gå med høye hæler.

Men Suri er ikke eneste kjendisbarn som får oppmerksomhet for sin trendy image.

Som andre eksempel kan vi nevne Gwen Stefani og Gawin Rossdales sønn, Kingston Rossdale. Den unge gutten blir til stadighet observert i trendy antrekk - og han er ofte stylet som sin pappa. Datteren til Will Smith og Jada Pinkett Smith, niårige Willow Smith, følger med mamma på motevisninger, og den lille jenta ser atskillig eldre ut enn det hennes alder tilsier.

(Se bildekarusell av de australske bildene under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

3782

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.