RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Lars Wærstad (Mediehuset Nettavisen)

Er dette magasinfremtiden?

Sist oppdatert:
Digitale magasiner blir like vanlig som Facebook innen tre år, mener forlagsdirektøren i Bonnier Media.

Da Apple annonserte sitt nettbrett iPad i slutten av januar, var det både en og to sjefredaktør som dro til med sitt bredeste dollarglis. Samtidig som magasinbransjen har unngått å gå i samme fella som avisene, som tilbyr innholdet sitt gratis på nett, er det mange som ønsker å være sterkere til stede på nett.

LES OGSÅ: Her er Apples iPad

Stig Jakobsen er forlagsdirektør i Bonnier Media, som gir ut bladene Tara, Bolig Pluss, Costume, Woman, Bo Bedre og FHM.

- For magasinbransjen er det ekstra viktig å være med denne gangen. Vi ble skånet da internett kom, og har ikke sett opplagsnedgangen som avisene har opplevd. Koseaspektet med et blad du setter deg ned med, finnes heller ikke på bærbare maskiner, men det problemet kommer vi til å få med nettbrettene. 680 gram er jo ikke mye mer enn hva et magasin veier, sier Jakobsen og refererer til vekten på iPad.

Personer som håper på at magasinene kommer til å bli gratis på nett, må tro om igjen.

- Avisene tilbød innholdet sitt gratis på nett. Tanken var å tjene det inn igjen på annonser, men det skjer jo ikke. Det har gått nok arbeidsplasser tapt til at vi kan tenke litt smartere denne gangen. Og trenden er klar, alle skal ta seg betalt, sier Jacobsen.

Magasiner endelig for menn?

Tar du en tur på Narvesen blir det tydelig hvem som er den største målgruppen for magasinet: Kvinner. Men kan det tenkes at magasiner beregnet på menn vil oppleve en liten salgsrevolusjon når magasinet bare er noen få tastetrykk unna?

- Tja, det er jo gjerne menn som er opptatt av dingser. Jeg kjøper gjerne magasiner når jeg kjeder meg på flyplassen, men med et nettbrett tilgjengelig blir det jo lettere å kjøpe magasiner først og fremst på grunn av innholdet, ikke at jeg kjeder meg, sier medieutvikler Anders Brenna.

LES MER: Fra villmarken til herremagasin

Ståle de Lange Kofoed er fagmedarbeider innen nye medier ved Institutt for Journalistikk. Han synes å være enig med Brenna.

- Det er jo sånn at menn er kanskje litt mer opptatt av dingser og veien til iPad-dingsen er kanskje kortere enn veien til Narvesen.

- Tror du magasiner med erotisk innhold vil blomstre?

- Man kan si mye om pornoindustrien, men de har vært raskt ute med tekniske nyvinninger. Terskelen er nok lavere for å laste ned et pornoblad på et nettbrett enn å gå og kjøpe det i kiosken. Det tar nok en stund før du kan laste ned den type innhold fra iTunes, men på en annen side: Hvor lang tid tok det før iPhone ble låst opp?

Tenner på iPad

Terje Gammelsrud, daglig leder i Forlaget Hverdag, som utgir det erotiske magasinet Cupido, innrømmer at nye plattformer i høy grad er attraktivt for bladet. Men samtidig en utfordring.

- Vi utvikler et helt nytt nettsted hvor et av grensesnittene vil være tilpasset iPhone. Innholdet er tenkt tilgjengelig for medlemmer av Cupido Club. Vi regner med å være klare med en versjon til iPad når den lanseres også, forklarer Gammelsrud.

En egen applikasjon for nettbrett som iPad er interessant, men et stykke fremover i tid, forklarer forlagssjefen. En utfordring kan være produsenter som Apple, som ikke er spesielt liberale når det gjelder erotisk innhold.

- Apples sensur får vi ta når den tid kommer. Vi er vant til at vi blir stengt ute fordi vi forveksles med andre pornoblader. Men dette er problemer vi har møtt i 25 år, og vi kommer jo rundt dem. Tiden jobber for oss, og det tror vi Apple også etter hvert kommer til å forstå – at vi har et mer tidsriktig og kvinneorientert produkt enn mange andre i denne bransjen.

Ønsker å stå sammen

Stig Jakobsen i Bonnier Media mener strategien for å lykkes med digitale magasiner er en felles satsning fra den norske magasinbransjen, lignende det prosjektet bokforlagene har med Den norske bokdatabasen.

Skrekkscenarioet vil være den avtalen amerikanske innholdsleverandører har med Amazon og Kindle, hvor Amazon stikker av med 70 prosent av inntektene.

- På mobil ser vi jo at folk er villige til å betale, og derfor er det tenkelig at vi kan få til det samme på en e-reader. Men hele bransjen bør samarbeide om en distribusjonskanal. Mediebedriftenes landsforening (MBL) har allerede diskusjoner på gang for aviser og magasiner i digital form – og å ta betalt for det. Pengekaka bør jo gå til innholdsleverandørene. Amazon stikker av med hele 70 prosent av inntektene på Kindle, derfor kommer de ikke til å bli e-readerstandarden i Norge, sier Jakobsen.

Han får støtte av Geir Engen i MBL.

- Det er veldig viktig å stå sammen. Apple er en aktør, Kindle er en annen. Her er andelen til magasinet altfor liten, og samtidig er det Amazon som får forholdet til kunden gjennom et abonnement, ikke innholdsleverandøren.

Engen vil imidlertid ikke være med på at norske magasiner samlet får et maktmiddel overfor distributøren. Han poengterer at målet er en sunn forretningsmodell, for alle parter.

Redningen for magasinene?

Som Jakobsen poengterer har magasinene så langt sluppet unna «problemet» med internett: At alt skal være gratis. Internett er likevel fremtiden, og de aller fleste publikasjoner har planer for hvordan hverdagen snart kommer til å se ut.

De amerikanske magasinene GQ og Sports Illustrated har allerede tilpasset hovedinnholdet i magasinene sine til iPhone og iPod Touch. Norske FHM vil innen få dager lansere sin applikasjon.

- GQ er helt i begynnerfasen, men det er et prosjekt som er veldig mye omtalt. De tjener nok ikke så mye foreløpig, men dette er nok hva magasinbransjen håper skal redde dem. Forlaget bak, Condé Nast, har fokusert nesten hele fremtidsutviklingen sin innenfor nye medier mot digitale versjoner som iPhone, sier Ståle de Lange Kofoed.

Kofoed tror ikke papirmagasinene har livets rett dersom de ikke tilpasser seg den digitale virkeligheten.

- Magasinbransjen på papir har nok litt lenger levetid enn papiraviser, men jeg tror rett og slett at magasinene ikke overlever på sikt dersom de ikke tilpasser innholdet sitt til den nye teknologien, sier han.

iPad lanseres allerede til sommeren i Norge. Fremtiden kan altså være nåtiden raskere enn vi aner.

- Jeg tror ikke slaget kommer til å stå til sommeren, men vi skal uansett være klare. Om tre år tror jeg dette er som Facebook, noe alle driver med, sier Jakobsen.

Like dyrt som papirmagasiner?

De fleste aktørene Nettavisen har pratet med synes å være enige på et par punkter. For det første kommer digitale magasiner til å koste nok til at produsentene tjener penger. For det andre er annonsene kommet for å bli.

- Annonser er interessant på iPad-er. Skjermen er nesten som et A4-ark. På nett er annonsene spredt rundt, men i et blad er det helsides annonser. Det er brukerne vant til. Derfor vil vi sannsynligvis få en åpning for helsides annonser, men som likevel ikke irriterer leserne, sier Anders Brenna.

Jakobsen tror heller ikke prisen på digitale magasiner kommer til å bli like høy som papirutgaven.

- Jeg tror folk er interessert i å betale for bra innhold. Forutsatt at ikke alle pengene går til Telenor eller andre nettleverandører, kan vi ta 40 prosent av dagens magasinpris og tjene det samme, sier Jakobsen.

GQ kan i dag lastes ned reklamefritt til iPhone for 17 kroner per nummer. Kofoed tror imidlertid det kan være en for lav pris.

- 17 kroner tror jeg folk betaler. Viljen til brukerbetaling kom med iPhone. Magasinene ser kanskje på dette som et mulig gjennombrudd, og tester med en lav pris. Salget er ren bonus for dem nå. Dersom flere gjør det til samme lave pris er det ikke sikkert det blir så lett å øke prisen senere. Da kan man ende opp med de samme problemene som nettavisene har kommet i med å ta betalt for nyheter. Legger et forlag ned papirutgaven sin og skal ta 17 kroner for den digitale versjonen... Da tror jeg de sliter med inntjeningen, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere