*Nettavisen* Nyheter.

Er du dum som et brød?

Utvalget av brød er overveldende. Klarer du å velge riktig? Se hvilke brød som er sunne.

26.01.06 14:54

(SIDE2): Det kan synes som om alle nå ønsker å selge sitt eget brød, enten man er slankeguru, popstjerne eller baker. Er du lei av å lure på hvilke brød som er sunne og hvilke som ikke er det?

Vi gir deg tipsene:

Innholdet av vitaminer og mineraler er ikke så veldig forskjellig i de ulike helsebrødene, men blodsukkerpåvirkningen kan variere i stor grad. Hvis du velger brød som gir lav blodsukkerstigning, kan det gi deg helsegevinster.

Når kornslag som hvete, bygg, havre og rug males til mel og lages brød av, vil den glykemiske indeksen bli relativt høy enten man lager grovbrød eller lyst brød. Hvis du ikke ønsker å kutte ned på brødinntaket, men likevel ønsker å spise lavglykemisk, betyr det at brødet du spiser må være tilsatt andre ingredienser enn bare vanlig mel.

Varig vekttap? Meld deg inn i Fedonklubben i dag, og få en måneds gratis medlemskap i tillegg til medlemsskapet i januar. Det vil si: Betaler du for januar får du hele februar med på kjøpet.

Her får du en oversikt over de viktigste faktorene du bør sjekke når du velger brød:

1. Type korn/mel. Brød laget av ulike typer mel har forskjellig glykemisk indeks, selv om forskjellene ikke er så store for de vanlige kornslagene. Hvete ligger høyest, mens rug, bygg og havre generelt ligger noe lavere.

2. Surdeig. Hvis brødet inneholder surdeig vil det ta lengre tid før maten når tynntarmen og karbohydratene blir dermed tatt opp langsommere. Dette gir lavere blodsukkerstigning.

3. Helkorn. Betegnelsen helkorn gjelder korn som ikke er malt, men de kan være klemt eller kuttet. Helkorn tar det lengre tid å fordøye og blodsukkeret øker dermed mindre.

4. Protein. Proteinmengden kan økes i brød ved at det tilsettes rent protein i form av soyaprotein eller ved å tilsette egg, glutenmel, soyamel eller andre typer belgfruktmel. Proteinet gir ingen blodsukkerstigning og kan gi bedre metthetsfølelse.

5. Fiber. Kan gi lavere blodsukkerstigning.

6. Nøtter og ulike typer frø. Disse ingrediensene inneholder mye fiber og/eller protein, og kan dermed gi lavere blodsukkerstigning.

Selv om et brød inneholder mange av disse ingrediensene, er det dessverre fortsatt en mulighet for at brødet ikke gir god blodsukkerkontroll. Kanskje består brødet hovedsakelig av fin hvete selv om det står på brødposen at det innholder både hele korn, tilsatt fiber og surdeig. Hvis du ikke klarer å tolke hvor mye vanlig mel det er i et brød bør du heller velge et annet. For å hjelpe deg litt på vei med valget av brød som finnes i norske butikker, vil vi trekke frem brødtyper som Vollkorn, Schulstads rugbrød og Dr. Lindbergs brød. Du kan også lage meget bra brød selv ved å fokusere på punktene nevnt ovenfor, eller ved å følge en av Dr. Lindbergs oppskrifter. God appetitt!

Få flere gode tips i Fedonklubben.

Som medlem i Fedonklubben får du også:

15 000 menyforslag
Oppskrifter tilpasset dine behov
Treningstips
En ukes gratis trening
Hjelp til røykeslutt
Din personlige side
Diskusjonsforum
Ekspertpanel
Personlig oppfølging
Nyhetsbrev
Nett-treff

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.