*Nettavisen* Nyheter.

Er du en av dem som alltid blir syk?

Foto: kzenon (Getty Images/iStockphoto)

Sjekk hva du bør være oppmerksom på for å unngå sykdom.

26.01.13 15:55

(SIDE2:) Tenk på håndhygiene, kosthold og positiv innstilling.

Vask henda, ordentlig!
Dette er kanskje det viktigste punktet å tenke på for å unngå bakteriesmitte og sykdom, skriver Huffington Post. Men å «skylle» fingrene i fem sekunder under lunket vann er ikke det samme som å vaske seg på henda.

Bruk såpe og fordel den godt utover begge henda før du skyller og «gnir» av hendene under varmt vann i minst 30 sekunder. Husk også å skrubbe litt på neglene og partiene mellom fingrene. Tørk deg med papirhandkle og ha ditt eget handkle på badet hjemme.

Her i Norge viser undersøkelser at hele 25 prosent dropper å vaske henda etter et dobesøk, mens halvparten av oss ikke gidder å vaske seg før man spiser. Slikt blir det fort sykdom av!

Vær positiv
En amerikansk studie viste at deltagerne med en forsterket aktivitet i hjernen som er assosiert med positiv holdning, også produserte større mengder antistoffer.

Forskerne er ikke sikre på hva som er den eksakte årsaken til denne koblingen, men de vet at hjerneaktivitet er med på å påvirke immunsystemet og omvendt, så tommel opp for positive tanker.

Klikk på bildet for å forstørre.

Aromamassasje
En avslappende massasje reduserer stressnivået i kroppen, i tillegg til at det senker blodtrykket og hjerterytmen din. Når du senker skuldrene og virkelig slapper av er det lettere for kroppen din å bygge opp et sterkere immunforsvar.

Spis mer ingefær og hvitløk
Ingefær har lenge vært kjent som en av de beste matvarene for kroppen.

I tillegg til at den er bra for immunforsvaret merker mange også forbedring av å spise ingefær når man for eksempel har vondt i halsen eller sliter med fordøyelsesproblemer som blant annet forstoppelse. Bruk fersk ingefær i matlagingen, ha det i te eller rett og slett spis den som den er.

Hvitløk er en av de beste hjertevennlige matingrediensene da denne urten er kjent for å styrke immunforsvaret, redusere risikoen for å utvikle kreft og den kan virke betennelsesdempende.

Ta vitaminene dine
Selv om mange tror på at vitamin C gir umiddelbar positiv effekt når man er forkjølet, er sannheten det at flertallet av studier ikke viser noen effekt.

Vær istedet bevisst på å få dekket dine daglige vitamin- og mineralbehov før du eventuelt blir syk. Med andre ord, spis sunt slik at kroppen vil få et bedre immunforsvar og detmed bidrar til at du er sterkere rustet å takle en eventuell influensa eller forkjølelse.

MER FRA NETTAVISEN:

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag