Er du lei denne?

Foto: (Crestock)

Det finnes mange gode alternativer.

22.01.10 22:28

(SIDE 2:) Om frokosten er dagens viktigste måltid eller ikke, er en evigvarig diskusjon. Uansett er det ingen tvil om at en god frokost er med på å gi deg en god start på dagen!

Derfor bør du spise frokost
En god frokost gjør deg mer våken og opplagt til å gå i gang med dagens gjøremål. Du blir i bedre humør, og tankene og konsentrasjonen din skjerpes. Når du står opp om morgenen etter mange timer uten mat og drikke, er blodsukkeret lavt og kroppen din trenger påfyll. Uten å tilføre kroppen noe form for energi fortsetter den fastende tilstanden, og forbrenningen går inn i en hviletilstand. Dette kan resultere i at du føler deg mindre opplagt, får lettere hodepine og at du føler deg småsulten gjennom resten av dagen.

For mange av oss er brød en viktig del av frokosten. Men om det ikke skulle være like fristende med den tradisjonelle brødskiva, så finnes det mange gode alternativer:

Frokostblanding: I stedet for å kjøpe ferdig frokostblanding kan du lage din egen ved å blande sammen dine favorittnøtter, musli, kornblandinger, mandler og havregryn. Tilsett gjerne noen rosiner og tørket frukt og topp med fristende bær og en skje flytende honning. Istedet for melk kan du bruke yoghurt eller cultura.

Tips: Noen oppskjærte eple - eller bananbiter gjør at denne frokosten gir deg en optimal start på dagen.

Knekkebrød: Like kjapt som å smøre en brødskive, men gir deg mer fiber og langvarig metthetsfølelse.

Tips: En smøreost er et godt pålegg på knekkebrød. Varier med ulike smaker som urter, hvitløk, pepper, baconost - det finnes mange typer. Det er også viktig at maten skal se innbydende ut. Ved å legge på litt grønt som tomat, paprika og agurk blir det straks mer fristende.

Egg: Stekt egg, kokt egg, eggerøre, omelett? Egg gir deg mange muligheter. En omelett kan for eksempel varieres med ulike grønnsaker, ost og kjøttpålegg. Egg inneholder viktige næringsstoffer og proteiner som holder deg god og mett lenge.

Tips: Lag litt ekstra og ta med deg frokostrestene som lunsj.

Smoothie: Liker du bedre å starte dagen med en drikkbar frokost er smoothie et ypperlig valg. Det er ikke vanskeligere enn å mose og blande frukt sammen med litt juice eller yoghurt.

Tips: Smoothie fungerer også som et sunt og godt mellommåltid. Blodsukkeret ditt blir jevnere og du føler deg mer opplagt og har mer energi, Smoothie er også med på å dekke behovet fem-om-dagen.

Yoghurt: Her kan du velge og vrake i ulike typer og smaker. Tilsett noen nøtter og fruktbiter for å få den perfekte frokost.

Tips: Lag din egen yoghurtvariant ved å blande sammen friske bær og yoghurt naturell i en blender. For mer smak kan du også blande inn litt frisk mynte, vaniljestang eller sitronmelisse. Du kan også bytte ut yoghurt med cottage cheese.

Pannekaker: Et supert frokostvalg til helgen som gleder både små og store. Du velger selvfølgelig selv hva du vil bruke som pannekakefyll: Marmelade, revet eple, skinkestrimler, honning, hjemmelaget syltetøy etc.

Tips: Vil du gjøre de tradisjonelle pannekakene litt sunnere, bytt ut noe av hvetemelet med grovbakst og eventuelt litt havregryn.

Er du ikke noen ivrig frokost-spiser så lag deg en matpakke som du kan spise når sultfølelsen kommer. Uansett er det lurt å alltid ha med noe frukt og en flaske vann når du er på farten.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.