RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er du snill eller slem?

Sist oppdatert:
Det er ikke alltid lett å være snill, men tro oss - det kan være like vanskelig å være slem.

(Spillmagasinet): Konseptet med godt og ondt er kanskje like gammelt som menneskene i seg selv, men skal man tro historikerne er det bare i omtrent to og et halvt tusen år at vi har hatt et såpass klart skille som man har i dag mellom noe «godt» og «ondt.»

TEST DEG SELV:Sett din moral på prøve i bunn av denne artikkelen.

Kampen mellom det gode og det onde har likevel preget historier som er eldre enn noe som er nedskrevet, og akkurat dette er det «Fable II» tar tak i. Kanskje mest av alt den iboende kampen mellom noe «godt» og noe «ondt» i DEG.

Velg din vei

Det hele startet, selvfølgelig nok, med «Fable» - et spill som skulle revolusjonere rollespillet. Nå gjorde det kanskje ikke det, men vi kalte det likevel «Årets beste rollespill» takket være en del unike elementer med fabelen. Alt du gjorde påvirket i større og mindre grad din virkelighet i spillet, og alle i spillet hadde en eller annen oppfatning av deg. På mange måter var «Fable» et slags online rollespill du spilte alene siden alle rundt deg reagerte på den du var og ikke var.

På samme måte fungerer selvfølgelig nok «Fable II», men i enda større grad. Det sosiale elementet er sterkt med partnere, venner, fiender og familier du har kontakt med. Vi kommer tilbake til akkurat det sosiale aspektet i en artikkel senere denne uken. Nå vil vi konsentere oss om det som gjør deg snill, eller slem.

For nettopp dette har svært mye å si i spillet. Er du fryktet i hele landet vil du få automatiske rabatter hos selgerne, er du derimot godt likt som en snill og omgjengelig fyr vil du kunne oppnå det samme med den basisen. Alt baserer seg på valgene du tar. En kjøpmann skylder penger og lånegiverne har plassert ut dyr i hans lager for å tvinge ham til å betale. Skal du hjelpe kjøpmannen eller lånegiverne? Det lille valget der sammen med valget om du skal gi arrestordrene du finner rundt i byen tilbake til vakten eller til tyvene påvirker ikke bare om du er snill eller slem, men også skjebnen til andre personer i spillet og hele området i byen.

Hva er egentlig «slemt»?

Spørsmålet er også hele tiden: Hva er snilt? Hva er slemt? En banditt som har herjet med en lokal bonde - skal du drepe ham eller overlate ham til den snille bonden til å bli korrumpert (det vil si bli slem) ved at han må drepe han? På mange måter minner «Fable II» litt om tankene som har ligget bak «kraften» fra «Star Wars». Valg du tar har aldri kun en side, og alltid en eller flere konsekvenser.

Siden det første spillet kom ut har også «The Witcher» gjort det samme når det gjelder konsekvens av valg, og det har skjedd mye i verden som har latt folk tenke over følgende: Hva er snilt, hva er slemt? Er George W. Bush en forkjemper for frihet ved å angripe Irak, er han «snill» - eller er han «slem» som angriper et muslimsk land med en leder med andre oppfatninger enn han selv?

I «Fable II» får du svaret hvis du velger å spille med dine egne moralske valg, eller om du velger å rollespille en annen figur. Det som er sikkert er at valgene dine vil påvirke spillet direkte. Ikke bare hvordan folk oppfatter deg, byene og menneskene i spillet - men også hvordan du ser ut ...

Så får du velge om du skal gjøre som jeg gjorde med min første figur, nemlig velge «Temple of Shadows» som muligens har den ondeste av onde oppfinnelser noen sinne: «The Wheel of Fate». Du må først overbevise noen om at du er en fin fyr (ved å smiske med dem, gi de gaver - og kanskje gifte deg med dem?) før du tar dem med i tempelet og til denne ondskapens lykkehjul. Du trykker på lykkehjulet som avgjør skjebnen til personen som likte deg så godt. Ondere enn ondest!

Eller du kanskje er litt snillere og velger «Temple of Light» (du kan trøste deg med at du kan drepe folk for disse snillingene også, det er visst en god gjerning å drepe slemme folk).

Så til vår påstand i ingressen: Det er ikke lett å være snill eller slem. Ofte kan man havne litt slik midt på treet, der sikkert de fleste av oss allerede er. Derfor skal vi gi deg svaret og la deg bli litt småfilosofisk: Er du «snill» hvis du slår opp med en kjæreste som du ikke elsker lenger, eller «slem» hvis du prøver litt til? Er du «snill» hvis du låner en venn penger til en øl til som han egentlig ikke trenger? Vel, vi tester deg under i vår store test: Er du snill eller er du slem? Du kan bli sjokkert over svaret!

39132

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.

Tilbud fra Nettavisen: Prøv 350 PC-spill i fem dager for fem kroner

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere