Er du sukkeravhengig?

Foto: Darren Baker (Crestock)

Sjekk deg selv her.

09.07.10 14:54

(SIDE2:) Du kan bli like avhengig av usunn mat som av rusmidler, hevder psykolog.

HTML EMBED
window.fbAsyncInit = function() { FB.init({appId: 'your app id', status: true, cookie: true, xfbml: true}); }; (function() { var e = document.createElement('script'); e.async = true; e.src = document.location.protocol + '//connect.facebook.net/en_US/all.js'; document.getElementById('fb-root').appendChild(e); }());

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Det finnes store mørketall på matavhengighet i Norge, sier psykolog Fanny Duckert i en pressemelding.

Nielsen har utført en undersøkelse om nordmenns fruktvaner på vegne av Opplysningskontoret for frukt og grønnsaker. Den viser at vi i snitt bare spiser 2,7 porsjoner frukt og grønnsaker daglig.

Hva er riktig?
I sammenheng med at vi får i oss for lite frukt, uttaler psykologen at for mange er det med riktig kosthold vanskelig.

- Stort inntak av usunn mat med mettet fett og sukker kan skape en avhengighet som kan sammenlignes med rusavhengighet. Mange bruker mat for å regulere følelser og som selvtrøst. Men det er forsket lite på dette i Norge, og det er derfor grunn til å tro at mørketallene er høye, sier Duckert.

Hun mener flere bør belønne seg selv med frukt, istedenfor at vi trøster oss eller unner oss noe ekstra i form av godteri eller fet mat.

Mye vil ha mer
Både sukker og fet mat kan skape avhengighet fordi det utløser en kjemisk belønning i hjernen, som fører til at man spiser stadig mer usunn mat for å oppnå en tilsvarende tilfredsstillelse, heter det i pressemeldingen.

Ernæringsterapeut Linda Larsen har tidligere uttalt til Side2 at hvis du spiser mye søte ting så får kroppen raskt et søtbehov. Dagen etter sukkerinntaket skriker kroppen etter mer sukker, mener hun.

Les saken: Skeier du ut i helgene?

Sjekk om du er avhengig
Blå Kors har utviklet en sjekkliste for generell avhengighet. Dersom du svarer ja på tre eller flere av disse kriteriene kan du regnes som avhengig, hevder organisasjonen.

Er du avhengig av sukker?

1) En sterk trang, eller følelse av tvang til å innta stoffet.

2) Problemer med å kontrollere atferd knyttet til inntak. Kan ikke kontrollere start, avslutning eller mengde.

3) Fysiologisk abstinens når bruken har blitt redusert eller stoppet, som viser seg ved: Karakteristisk abstinenssyndrom for stoffet; eller bruk av stoffet eller nært beslektet stoff for å lette eller unngå abstinenssymptomene.

4) Tegn på toleranse, slik at økte doser av stoffet er nødvendig for å oppnå effekter opprinnelig skapt av lavere doser.

5) Stadig tiltakende forsømmelse av gleder eller interesser pga. bruk av stoffet, mer og mer tid brukes på å skaffe seg eller innta stoffet, eller på å komme seg av virkningen

6) Fortsatt inntak på tross av klare tegn på åpenbare skadelige konsekvenser. Det er viktig å bringe på det rene at brukeren virkelig er eller burde være, klar over skadens art og omfang.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.