RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Er kokosfett sunt?

(Foto: Crestock)
Sist oppdatert:
Proppfull av næring eller mettet fett du ikke trenger?

(SIDE2): De lærde strides fortsatt om fett, og nå har en ny type fett banet seg vei og blitt umåtelig populær. Helsekostforretninger melder om stor etterspørsel og jungeltelegrafen forteller oss at kokosoljen er på vei til å bli den nye olivenoljen.

Det snakkes om en teskje til barna, en spiseskje i smoothien eller en kladd i stekepanna. Til og med på brødskiva spiser folk oljen, som består av 90 prosent mettet fett. Det fettet Helsedirektoratet forteller oss at kan gi hjerte- og karsykdommer.

Så hva er det med kokosoljen som er så sunt? Eller er det bare en ny trend som viser seg å ikke holde mål? Vi spurte tre ulike ernæringsfysiologer og her er svarene de ga oss.

HVA ER KOKOSOLJE/FETT?
Kokosolje får man ved å presse eller ekstrahere kokosnøttens kjerne. 90 prosent av fettet er mettet. Den må ikke forveksles med herdet kokosnøttfett, som har gjennomgått en kjemisk prosess og hvor omega 3- og omega-6-fettsyrene er ødelagt.

Kokosoljen fås i Extra Virgin, som er en kaldpresset olje som presses av ferskt kokoskjøtt og i en ren matolje som presses av tørket kokoskjøtt.

LES OGSÅ: Er matolje sunt?

Kari Bugge - Klinisk ernæringsfysiolog hos Grete Roede AS

Deres kosthold retter seg etter de offentlige anbefalingene. (55 prosent av energien fra karbohydrater, 20 prosent fra protein og 25 prosent fra fett.) Et kosthold med lav energitetthet men høy næringstetthet. Innholdet av sukker og mettet fett er lavt.

- Kokosfett er mettet fett og er dermed ikke et fettstoff det anbefales å øke inntaket av. Det kan imidlertid erstatte annet mettet fett i kostholdet. Kokosfett kan inngå i kostholdet som en kilde til mettet fett. Det bør imidlertid ikke komme i tillegg til det mettede fettet man spiser, men i stedet for. De største kildene til mettet fett i norsk kosthold er fete meieri- og kjøttprodukter.

- De som anbefaler kokosfett er opptatt av at dette er et naturlig fett og at det har lange tradisjoner i fleree urbefolkninger. At noe er naturlig gjør det ikke nødvendigvis sunt. At det finnes befolkningsgrupper som har levd sunt og lenge med kokosfett medfører sikkert riktighet, spørsmålet er bare om de har kombinert kokosfett med den samme tilgangen på kjøtt og melk som det vi gjør.

Linda Larsen - Ernæringsterapeut hos Midelfart og har bloggen Linda og Lenes helseblogg

- Vi får til stadighet henvendelser fra heleskostkunder og lesere av bloggen vår som ønsker tips og oppskrifter for et sunt kosthold. Men ikke minst ønsker de grep som er enkle å ta og ikke krever for mye tid. «Kjernesunn familie», som er bøker om kosthold og helse i en travel småbarnsfamilie, har satt økt fokus på blant annet erstatninger for melk, gluten og sukker, de nevner blant annet kokos som et alternativ.

- Vi har hørt mye om at mettet fett er meget usunt og fører til økning av det dårlige kolesterolet vårt. Derimot er fettsyrene i kokosfett såkalt kortkjedede og har derfor ikke den negative innvirkningen. Ubearbeidet, naturlig kokosfett tåler godt oppvarming og egner seg derfor spesielt godt til steking.

Ernæringsfysiolog Torill Enget ved Lillestrøm Helseklinikk. Har representert produsenten av kokosoljen COCOSA, Soma Nordic på helsemesser.

- Spørsmålet om kokosnøttolje er sunt eller ikke må sees i forhold til to vinklinger: mettet fett generelt, siden kokosnøttolje består av ca. 90 prosent mettede fettsyrer, og de spesielle «halvlange» mettede fettsyrene som utgjør totalt hele 75 prosent av fettsyrene i kokosnøttolje. Denne typen mettede fettsyrer kan ikke sammenlignes på lik linje med «lange» mettede fettsyrer fra animalske og andre kilder, som utgjør hovedparten av det mettede fettet i vårt kosthold.

- Når det gjelder studier på helseeffektene til de halvlange mettede fettsyrene i kokosnøttolje, så er det en overveldende mengder studier som viser at de har spesielle immunstyrkende effekter og at de har en unik evne til å stimulere fettforbrenningen. På grunn av sin korte lengde foretrekker kroppen å benytte de til energiproduksjon fremfor å lagre de i fettcellene, som generelt er «skjebnen» til fett når vi inntar et overskudd av kalorier.

- Det er også viktig å merke seg at de eneste studiene som noen gang har påvist negative effekter av kokosnøttolje er gjort på herdet kokosnøttfett, og harde planteoljer er som kjent skadelig uansett kilde, grunnet dannelsen av transfettsyrer og ødeleggelsen av de essensielle omega 3- og omega-6-fettsyrene.

FAKTA OM FETT:
Olje er 100 % fett, mens margarin og smør inneholder 80 prosent fett. Kokosfett inneholder så godt som 100 % fett, gir 884 kcal per 100 g mot 900 kcal per 100 g ren olje. Ifølge norske og nordiske kostanbefalinger bør 25-35 prosent av energien komme fra fett.

Olivenolje vs. Kokosolje
Forskjellen mellom kokos- og olivenolje er blant annet fettsyrene. Olivenolje har et høyt innhold av enumettet fett - oljesyre, men kokosolje har et høyt innhold av ulike mettede fettsyrer. Olivenolje tåler opp til 180 - 190 grader, mens kokosolje tåler høyere temperaturer uten at fettsyrene blir skadet.

Les også:

Er matolje sunt?
Er kjøttpålegg sunt?
Er yoghurt sunt?
Er brød sunt?

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere