*Nettavisen* Nyheter.

Erik Hershoug: - NRK burde skamme seg

Reklameguruen mener NRKs egenreklame for Jazzradioen er lik "Low Rider", som vant gull på reklamefilmfestivalen i Cannes i 2001.

20.06.08 11:05

- NRK burde skamme seg. Dette er uetisk. Tyveri, rett og slett, sier Erik Hershoug, kreativ direktør i Kreativt Forum, til Aftenposten Aften.

Filmen handler om tre pakistanere som kjører i en bil og hører på jazz. De skrur over til hip-hop når de ser en hvit mann, for å bevare imagen. Og skrur tilbake til jazz igjen når han er ute av syne. Filmen er reklame for P2 - NRK Jazzradioen.

Allerede i sommer debatterte Propagandas lesere for fullt plagiatbeskyldningene. Les innleggene her

Ifølge Hershoug bryter etterlikningen reklamebransjens "Vær varsom"- plakat. En av reglene er at man ikke skal stjele ideer fra hverandre.

- Det vitner om idefattighet, sier han til Aftenposten. Low Rider vant en pris under Cannes Lions-festivalen i 2001, som er reklamebransjens mest prestisjefylte konkurranse.

- Det korttenkte fra NRKs side er at alle vi i det norske reklamemiljøet har sett den amerikanske filmen. Vi ville jo oppdaget det. Flaut, mener Hershoug.

NRK har produsert filmen selv og forsvarer seg på denne måten:

- Vi vet jo at den vant i Cannes, og vi har ikke stjålet en idé for så å håpe at ingen oppdaget det. Filmene er ikke lik bilde for bilde. Pakistanere tilhører vår virkelighet. I den amerikanske bruker de afroamerikanere. Og den visuelle profilen er ulik, sier Anne-Britt Osland, promosjef i NRK, til Aften Aften.

Filmen, som vant i Cannes Lions, er gjort av Kaboom Productions, med Butler, Shine & Stern som reklamebyrå.

Se filmen her. Gå på "Our Porfolio" og klikk på "Jazzfest"

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.