*Nettavisen* Nyheter.

Et GIGANTISK skytespill

Endelig er det klart for «Far Cry 2» på Playstation 3 og Xbox 360.

27.10.08 08:29

Denne anmeldelsen vurderer konsollversjonen av «Far Cry 2». Les anmeldelsen av PC-utgaven her.

(Spillmagasinet): Med tanke på at «Far Cry 2» er et av de spillene vi har gledet oss mest til dette året er det med motstridende følelser denne anmeldelsen blir skrevet. Hva er egentlig målet i «Far Cry 2»? Funker det gigantiske, åpne landskapet eller er det kanskje for stort? Er det egentlig moro å være syk med malaria og at våpnene låser seg i tide og utide - mest i utide?

Mer fra SPILLMAGASINET.no:
- Alle videoene fra «Far Cry 2»
- Alt om «Far Cry 2»
- Slik er PC-versjonen

Ikke alt er like moro, men Ubisoft har utvilsomt skapt et unikt skytespill. Det trenger bare tid til å krype inn under huden på deg.

Fantastisk atmosfære

Det nærmeste jeg har kommet afrikansk geriljakrig og meningsløse vold er gjennom filmer som «Blood Diamonds» og «Hotel Rwanda». Den faktiske autentisiteten i «Far Cry 2» er med andre ord vanskelig å bedømme. Men det virker troverdig. Allerede under taxituren inn til landsbyen i åpningen av spillet får jeg følelsen av å bevege meg på farlig grunn, at det kan smelle når som helst.

Spillet er gjennomsyret av mistro, du blir skutt på av alle, du snubler over grusomme terrorhandlinger hvor bare en utbrent buss er igjen. Og mens du lister deg inn på vakter rundt om i spillet får du med deg bruddstykker av deres sørgelige livshistorie. Alle vil bort, og ingen er uskyldige.

Legg til våpen som låser seg, rustne biler som faller sammen, jungel, savanne og goldt ørkenlandskap, malaria og ikke minst et godt stykke skuespillerarbeid bak de ulike figurene i spillet, og du har en stemning i «Far Cry 2» som er ulik de fleste andre spill jeg har vært borti.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Historien

Du er en leiesoldat og befinner deg i Afrika på jakt etter krigsprofitøren The Jackal. The Jackal er en hensysnløs jævel som selger våpen til begge fraksjonene i området, både de selvhøytidelige UFLL og de lurvete APR.

Allerede før spillet er i gang blir du syk av malaria og i feberrus møter du The Jackal for første gang. Han regner antagelig med at du dør uansett og lar deg gå, og så er spillet i gang. I jakten på The Jackal tar du nå oppdrag for begge sidene i konflikten. Det er, som sagt, ingen klare skiller mellom rett og galt, den eneste gangbare valutaen er konfliktdiamanter og blod.

Du møter også en rekke spillfigurer som blir dine venner og som både kan gi deg sideoppdrag og hjelpe deg underveis. Du må også hjelpe dem, enten ut av en konflikt eller inn i «den neste verden» dersom skadene er for store ... «Far Cry 2» er full av overraskelser.

Du er dessuten syk med malaria, en del av bakgrunnhistorien som griper direkte inn i spillets gameplay - på godt og vondt.

Spill som du vil

Spillmekanikken i «Far Cry 2» forsterker inntrykket av at Ubisoft ønsker å gi deg en autentisk følelse av geriljakrig i et land hvor normale spilleregler for lengst er lagt på hylla.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Ubisoft)

Dersom du ikke passer på å ha nye våpen risikerer du at de låser seg midt i kampens hete. Om du knabber et skittent og rustent maskingevær fra en du har skutt, kan du være ganske sikker på at det klikker akkurat når det ikke må klikke. Dette kan naturligvis være ekstremt irriterende, men samtidig dunker det litt ekstra i pumpa når det skjer.

Ettersom du tjener penger (diamanter) kan du kjøpe deg nye våpen og oppdatere de du har samt ta oppdrag fra våpenhandlerne for å låse opp flere. Så fort du har handlet et våpen har du ubegrenset tilgang til dem i diverse våpenlagre rundt om i spillet. Du kan imidlertid bare bære med deg fire våpen om gangen og kun ett i hver kategori. Du kan for eksempel ikke ta med deg både en rifle med kikkersikte og et maskingevær fordi de hører med til samme klasse. Men ingenting hindrer deg naturligvis i å legge fra deg rifla et øyeblikk og plukke opp et maskingevær dersom nærkamp er den veien ut av en situasjon.

Foruten belønninger når et oppdrag er utført finnes det drøssevis med kofferter med diamanter rundt om i spillverdenen. GPS-en din blinker grønt og viser vei når du er i nærheten av en koffert (og det kan kjapt bli en besettelse å finne hver eneste en).

«Far Cry 2» sitt ess i ermet et en gigantisk og helt åpen spillverden hvor du har direkte kontroll med døgnsyklusen og kan påvirke store deler av naturen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

I et «trygt hus» lagrer du spillet ved å ta deg en lur. Før du legger deg stiller du klokka og kan våkne opp midt på natta hvor ingen ser deg istedenfor å måtte begi deg inn i en bevoktet leir midt på høylys dag. Dette gir naturligvis en stor taktisk fordel. Ild er også et sentralt element i spillet, og du kan bruke det til din fordel ved å sette fyr på hus eller gress for å jage de andre bandittene frem fra gjemmestendene sine. Men vær forsiktig, ilden er lunefull og illojal og plutselig er det du som står til knærne i brennende grass fordi du glemte å ta hensyn til vindretningen.

Spillet legger dessuten ingen føringer på hvordan du går frem for å løse oppdragene dine. Er du typen som liker å liste deg rundt og knerte fienden en for en uten at noen skjønner hva som foregår, er det fullt mulig. Synes du det virker mer morsomt å komme rasende med jeepen inn i en leir, hoppe opp på lasteplanet og pepre løs med det fastmonterte monstermaskingeværet er den løsningen også helt gangbar. Men virkelig morsomt blir det først når du kombinerer taktikkene og mulighetene «Far Cry 2» gir.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: (Ubisoft)

Irriterende elementer

I troverdighetens navn har Ubisoft muligens overvurdert hvor festlig det er å kjøre bil i «Far Cry 2». Målet for oppdragene dine ligger gjerne på andre siden av brettet og den eneste fornuftige måten å komme seg dit på er å kjøre bil.

På veien møter du garantert en eller flere vaktposter som du tydeligvis har noe utestående med. Det hjelper ikke å kjøre forbi dem, her må noen dø. Når du kjører inn i tre slike sitasjoner på vei for å hente en eske med malariapiller er det etter min mening vanskelig å få øye på underholdningen. Særlig når hagla låser seg, du har ikke mer liv igjen, malariaen plutselig slår inn og det er et kvarter siden sist du lagret.

Også konsollversjonen av spillet har småfeil som at det samme tipset vises igjen og igjen mens spillet laster. Det er imidlertid ingenting som påvirker spillbarheten.

Konklusjon

På den ene siden er ikke «Far Cry 2» det drømmespillet jeg hadde håpet det skulle være, men det er også et spill som overrasker med en knallsterk og troverdig atmosfære, stor frihet og et tilsynelatende uendelig antall taktiske muligheter.

Online henter spillet mye inspirasjon fra «Call of Duty 4». Det er noe problemer med serverne på de rangerte spillene, men de øvrige spillene har vi bra erfaring med. «Far Cry 2» kommer også med en drøm av en karteditor som du kan laste opp og dele med andre spillere.

Alt i alt får du god valuta for pengene, og et uant antall timer med spilling foran deg dersom du investerer noen hundrelapper i «Far Cry 2».

951

Les flere spillsaker på www.spillmagasinet.no.


Spill-konkurranse: Vinn Kaptein Sabeltann-billetter

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag