*Nettavisen* Nyheter.

Et magert middagstips

Etter en god dose ribbefett skriker kroppen etter lettlaget og mager kost.

09.01.08 12:37

Fiskewok er et sunt, kjapt og godt alternativ på nyåret. Spekket med vitaminer, og den riktige fettypen, er fisken hjertelig velkommen i wokpannen. I wokens verden er det bare fantasien som setter grenser.

I en fiskewok kan du bruke forskjellige typer fisk. Men det er lettere om du velger fast fisk som laks, steinbit, breiflabb eller tunfisk. Kunsten er å beholde fiskestykkene hele. Det kan derfor være en fordel å krydre og woke fiskebitene for seg, og ha dem i til slutt.

I grønnsaksdisken står du ganske fri til å velge, det meste passer i en wok. Skjær grønnsaken opp i like store biter, slik at de blir jevnt stekt. Det viktigste er å ikke la de steke for lenge. Husk at de skal være sprø. Stek mindre porsjoner om gangen, da er det lettere å beregne. Bruk gjerne grønnsaker som er rike på C- og B-vitaminer, som kålrot og brokkoli. Disse er milde på smak og passer til det meste.

Fisken kan selvfølgelig byttes ut med kjøtt hvis det skulle sitte noen med fiskeskrekk rundt bordet. Strimlet svinekjøtt er en sikker vinner, men du kan også prøve renskåret lammekjøtt, kylling, pølser eller ren vegetar. Hvis du har mange til bords, sett frem forskjellige typer kjøtt i separate skåler, så kan gjestene mikse selv.

Kveite i wok
Laks i wok
Makrell i wok med rød currypasta
Steinbit i wok

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.