RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Et minutt til bedre liv

Foto: Tracy Fowler (Crestock)
Sist oppdatert:
Richard Wiseman mener han har de kjappeste rådene.

(SIDE2): Det finnes en rekke bøker om hvordan du skal gå ned i vekt, finne kjærligheten eller hva du skal gjøre for å nå dine mål. De fleste rådene er bare tull, uttaler den engelske forfatteren og professoren Richard Wiseman.

Han påstår han har funnet den virkelige fasiten for å forbedre livet ditt – og de fleste tiltakene tar mindre enn et minutt å gjennomføre.

Her er utdrag fra boken «Think A Little Change A Lot», ifølge Daily Mail.

SLIK BLIR DU LYKKELIG:

DAGBOK: Istedenfor å snakke om problemene dine, skriv dem ned. Personer som bruker noen minutter daglig på å strukturere tankene sine ned på et papir, merker en betraktelig forbedring på sin fysiske og psykiske velvære.

SMIL: Du føler kanskje ikke for det, men den enkleste måten å bli glad på er å late som om du er det. Smil i noen sekunder, rett deg opp i ryggen og spill glad – det gode humøret vil raskt komme.

KJØP OPPLEVELSER IKKE TING: Å shoppe kan virke som en god måte å bli kvitt dårlig humør, men forskning viser at du føler deg svært mye bedre om du bruker penger på en ferie, en konsert eller et godt måltid. Klær og sko gir kun kortvarig lykke, men opplevelser gir deg glede over lengre tid.

EN TJENESTE: Så lenge tjenesten er liten, som for eksempel å låne en bok, viser forskning at det å spørre noen om å gjøre en liten ting for deg faktisk fører til at de liker deg bedre.

PLANLEGG: Du trenger en plan hvis du skal nå dine mål. Det kan du få ved å skrive ned hva du ønsker å oppnå, fortelle vennene dine om målet ditt, sett opp et tidsskjema, bryt opp målet i oppnåelige steg, belønn deg selv etter å ha oppnådd hvert steg, bruk tid på å minne deg selv på fordelene ved at du når målet ditt.

KAST STORE TALLERKENER: Jo større tallerkener og bestikk du har, desto mer vil du prøve å få plass til. Hold deg til små tallerkener, og porsjonene og midjen vil også bli mindre.

IKKE TV-MIDDAG: Personer som spiser foran TV-en blir distrahert og spiser mer.

BLOMSTER: En tidligere studie som ble utført over en tidsperiode på åtte måneder, viste at planter gir inspirasjon. En blomst på kontoret førte til 15 prosent økning i antall ideer.

SOL: Står du noen minutter ute i sola om dagen, hjelper det på humøret og hukommelsen.

LE: Personer som bruker humor i hverdagen for å takle stress, viser seg å ha sterkere immunsystem. Personer som ler mye, har 40 prosent mindre sannsynlighet for å bli rammet av hjerteinfarkt, slag og lever 4,5 år lenger enn gjennomsnittet, hevder Wiseman.

JA: Vi angrer mer på ting vi ikke gjør – så lag deg en «ja, det skal jeg gjøre»-holdning.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere