Gå til sidens hovedinnhold

Et viktig kvarter

Som telefonvenn bruker man femten minutter i uken på å prate med noen som trenger det. For mange kan det være redningen i julen.

Lambertseter/Oslo: Organisasjonen Telefonkontakt for eldre og uføre ble etablert i 1971.

Så ensomhet er ikke noe nytt i Oslo, sier Øyvind Wold som har jobbet for organisasjonen i syv år.

En sikkerhetsventil

I dag har organisasjonen 200 frivillige som hver uke ringer til sin faste bruker. Tjenesten er gratis for brukeren. Mona Thorbjørnsen fra Lambertseter har vært telefonvenn siden 1999. I løpet av den tiden har hun hatt rundt åtte "venner". For tiden ringer hun ukentlig til fire personer omkring det ganske land.

Noen av dem har jeg hatt kontakt med siden jeg startet. Som regel snakkes vi én gang i uken, noen ganger mer, forteller hun og legger til at det har vært givende samtaler.

Det eneste jeg angrer på er at jeg ikke har gjort dette lenge før. Dette med ensomhet blant eldre og uføre griper meg om hjerterota. Tenk deg, for noen er dette kanskje den ene samtalen de har i uken og noe de venter på og ser frem til, sier den engasjerte lambertseterjenta og påpeker samtidig at telefonvennene fungerer som en sikkerhetsventil.

En gang fikk jeg ikke tak i en av mine venner. Det viste seg at han hadde falt og hadde vært på sykehuset. Som en hovedregel, så skal man alltid ringe til organisasjonen hvis man har problemer med å få tak i brukeren. På denne måten fungerer telefonvennen som en trygghet for brukeren ved at det er noen som sjekker om alt står bra til, sier Mona.

Trivselstelefon

Telefonkontakten prøver å matche telefonvennen med brukeren slik at kjemien skal bli god.

Fungerer det ikke så må man få seg en annen telefonvenn. Dette kan gå begge veier, forteller Wold og blir engasjert når han snakker om temaet ensomhet.

Det er som Mona sier, ensomhet er ofte forbundet med tabu. Derfor er nok mange engstelige for å kontakte oss. Det er belagt med noe skam, sier Wold.

Det er så viktig at alle ensomme der ute ikke kvier seg for å ta kontakt. Vi er jo her for å hjelpe, sier Mona som er levende opptatt av medmenneskelighet. Både hun og Øyvind tror at dette med kun telefonisk kontakt kan være en trygghet for mange.

Det er jo ikke en besøkstjeneste og det understreker vi nøye for alle som tar kontakt, sier Øyvind Wold.

Men nettopp det at det er en slik avstand og at man aldri skal møtes ansikt til ansikt, gjør at mange åpner seg mer, tror Mona og understreker viktigheten av den psykologiske funksjonen en telefonvenn kan ha.

Men det er viktig å understreke at vi ikke regner oss som en krisetelefon, men heller som en trivselstelefon eller en trygghetstelefon, sier Wold.

Kom til en prat

Alle som ønsker å bli telefonvenn kommer først inn til en samtale, deretter må vedkommende undertegne et tasuhetsløfte og de må også fremskaffe en referanseperson.

Vi søker helt alminnelige mennesker med noe livserfaring som frivillige. Viktige egenskaper er evnen til å lytte og det at man har omtanke og empati, forteller Wold og legger til at de har en overvekt av godt voksne kvinner blant sine frivillige.

Jeg tror jeg trygt kan si på vegne av de frivillige at dette er veldig meningsfylt. Jeg har hatt så glede av dette og jeg føler virkelig at disse personene har blitt mine venner, supplerer Mona. Som telefonvenn forplikter man seg til en samtale på ett kvarter i uken.

Det er vel ingen som ikke har tid til ett kvarter, sier Mona med et smil.

Har man lyst til å være telefonvenn eller bli kontaktet av en telefonvenn, bare ta kontakt med oss for en uforpliktende prat, avslutter Wold.

Telefonnummeret til Telefonkontakt for eldre og uføre er 22410230 (kontortid 8 - 15). Mer informasjon kan man også finne på hjemmesiden www.telefonkontakt.as

Reklame

Kurs: Dette må du vite om vin og bobler til 17. mai