Gå til sidens hovedinnhold

Etterlyser regelverk for SMS-reklame

Antall klager på SMS vokser og mange av klagene dreier seg om ulovlig reklame. Forbrukerrådet og Forbrukerombudet tror slik reklame kommer til å øke fremover.

Stadig flere klager til Forbrukerrådet på uønskede SMS-tjenester. Ifølge Aftenposten vokste klagebunken fra 30 slike klager i august i fjor, til 80 i år. Stadig flere av klagene dreier seg om ulovlig masseutsendelse av tekstmeldinger, som i realiteten er reklame for SMS-tjenester og Forbrukerrådet beskriver bransjen som helt texas og etterlyser eget regelverk. I dag finnes det ingen krav til informasjon om pris, kvalitet og reelle klagemuligheter.

Slike masseutsendelser er ulovlig etter markedsloven, fordi mottagerne ikke har bedt om dem. Juridisk rådgiver Pål Bjønnes i Forbrukerrådet er bekymret for at dette skal bli en vanlig måte å reklamere for SMS-tjenester på.

Overfor Aftenposten påpeker han at det er en billig måte å reklamere på. Meldingene sendes ofte fra utlandet, noe som gjør det vanskelig å stoppe dem som står bak.

- Enkelte operatører, eller innholdsleverandører, som er en mer dekkende betegnelse, tjener grovt på SMS-tjenester. Samtidig blir stadig flere kunder ruinert. I tillegg er det selvfølgelig bekymringsfullt at mange av tjenestene er rettet mot barn og unge, sier Bjønnes.

Også Forbrukerombudets Frode Elton Haug tror masseutsendelse av reklame for SMS-tjenester kommer til å øke.

Informasjonsdirektør Sigurd Sandvin i Telenor Mobil understreker på sin side at teleoperatørene ikke er ansvarlig for innholdet og metodene. Han mener masseutsendelser av tekstmeldinger er noe forbrukermyndighetene bør følge nøye fremover.

- Vi gir dem adgang til nettet vårt. Hva de leverer og hvordan, må de svare for selv, sier Sandvin.

Reklame

Kun 3 timer igjen: Her får du oversikt over alle salgene