*Nettavisen* Nyheter.

Europeisk nettannonsering øker kraftig

Europeisk nettannonsering kommer til å vokse kraftig i år. Når 2003 er slutt, har annonsørene lagt igjen mer enn syv milliarder kroner på vesteuropeiske nettsteder.

20.06.08 11:02

Konsulentselskapet PriceWaterhouse Coopers har gjennomgått nettannonsemarkedet i seks europeiske markeder, Storbritannia, Frankrike, Italia, Tyskland, Spania og Nederland.

Analysen viser at det for alvor har blitt fart i nettannonsemarkedet. I år kommer markedet til å ende med en vekst på ti prosent, og annonsørene vil ha lagt igjen mer enn syv milliarder kroner på vesteuropeiske nettsteder.

Ifølge kilder i PriceWaterhouse Coopers ligger en stor del av forklaringen i at bransjen radikalt har forandret inntektsmodell, blant annet i den utbredte anvendelsen av de største søkemotorene på nettet, melder IDG.se. Kjøpesterke forlag betaler gode penger for å havne øverst i de søkene folk foretar.

En annen viktig faktor er at antall nettbrukere i disse seks markedene har økt dramatisk i løpet av de siste årene, noe som henger sammen med den økende etterspørselen etter bredbåndstilkobling.

PriceWaterhouse Coopers tror bedrifter i de nevnte vesteuropeiske landene kommer til å bruke rundt 11 milliarder kroner på nettannonsering i løpet av 2007.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.