RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fø deg med frø til frokost

VIKTIGSTE MÅLTID: Ta deg tid til å forberede en næringsrik frokost, så har du en solid grunnmur av energi resten av dagen.
VIKTIGSTE MÅLTID: Ta deg tid til å forberede en næringsrik frokost, så har du en solid grunnmur av energi resten av dagen. (Crestock)
Sist oppdatert:
Det er ikke nødvendig å stappe i seg brødskiver, bacon og egg bare fordi man har fri.

(SIDE2:) Mange forbinder sommer og ferie med fråtsing i mat. Etter å ha slanket oss de siste fire ukene før ferien begynte, så kan vi endelig legge dietten på hylla. I ferien skal vi jo kose oss.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå!

Side2 har snakket med den danske ernæringsfysiologen Anna Maria Boelskov, som understreker hvor viktig det er å spise en næringsrik frokost.

For det er ingenting som tilsier at det å kose seg med lange frokoster nødvendigvis må bety smør, ost og syltetøy på hvetebakst og sukker i kaffen. Fyller du kroppen med for mye kalorier om morgenen blir du tung i magen og døsig resten av dagen.

Prøv heller et fiberrikt alternativ med masse bær, frø, korn og nøtter, som gir energi som varer, i tillegg til masse næring. Hvis du bruker en probiotisk yoghurt sørger du samtidig for at bakteriefloraen i magen er i balanse – men ikke overdriv inntaket av meieriprodukter.

Les: Velg riktig mellommåltid

Et godt alternativ til sukker som søtningsmiddel er Agavesirup, som er å få kjøpt i helsekostforretninger og som primært inneholder fruktose og og litt glukose. Sirupen kommer fra Mexcio, fra den samme kaktusplanten man bruker til å lage Tequila.

Agave er søtere enn honning og har en nøytral og lite dominerende smak.

– Den største fordelen med Agave er at fruktose absorberes langsommere enn glukose av kroppen, så du unngår at blodsukkeret stiger til himmels for så å falle igjen, som med sukker. I tillegg innehoder det næringsstoffer. Hvis du er glad i sukker og sjokolade kan du snakke med en fagkyndig og se om du kan ta kromtabletter – i så fall vil søtsuget avta etter et par uker, sier Anna Maria Boelskov til Side2.

Les: Slik unngår du diabetes

Proteiner
Det er en spesielt god idé for deg som er vegetarianer å spise en proteinrik frokost. Mange tenker da at egg og ost er første bud, men det er ikke riktig. Dessuten er det mange vegetarianere som ikke spiser egg, og da er man like langt.

– Det er veldig viktig med en proteinrik frokost. Istedenfor havregrøt kan man lage frokostblanding av quinoa, amarant og bokhvete, som alle er fulle av proteiner og andre næringsstoffer. Havregryn er ingen god proteinkilde, sier Boelskov til Side2.

Quinoa er et frø eller korn som minner om couscous i konsistensen. Quinoa inneholder ikke gluten, men derimot et balansert sett av aminosyrer som gjør det til en nesten komplett proteinkilde. I tillegg inneholder quinoa magnesium, jern og kalium.

Quinoa må skylles i kaldt vann før bruk, deretter er det bare å koke det på samme måte som ris. Koker du i vann med grønnsakbuljong egner det seg veldig godt som erstatning for ris og poteter til middagen, eller i en salat.

Les: Skryter vi på oss poteten?

Vidunderkorn
Til frokost kan du koke quinoa i melk, tilsette agavesirup, revet eple, opphakkede mandler, rosiner og kanel for en søt og smakfull frokost full av næring og energi. Hvis du har oppi litt amarantfrø er proteinkilden total, og amarants nøttaktige smak er veldig god.

Amarantfrø stammer fra en av verdens eldste planter, som dyrkes i Peru. Inkaene der har brukt planten siden tidenes morgen, og kaller frøene «vidunderkorn» på grunn av det høye næringsinnholdet.

Hvis du vil gjøre frokosten litt ekstra sommerlig kan du bytte ut kanel og rosiner med blåbær og mango og mandlene med valnøttkjerner. Blåbær virker bindene på tarmene, og har et høyt innhold av antioksydanter, mens valnøttkjerner er rikt på E-vitamin, B6 og omega 3.

Miks fersk appelsinjuice med et par jordbær og noen isbiter i en blender og få en fantastisk sommerjuice full av smak og vitaminer.

TIPS!Hvis du har ekstra god tid kan du legge amarant og (ferdig skylt) quinoa i en kakeform og sette i ovnen på middels varme til frøene er gylne, før du koker dem som anvist over. Da kommer nøttesmaken enda mer fram.

Supersunn frokost
Boelskov sier at en riktig sammensatt frokost er viktig og at resten av dagen bygger videre på dette. Det er derfor ekstra viktig å ta seg tid til å lage og sette sammen et næringsrikt måltid om morgenen.

Anna Maria Boelskovs alternativ til omelett, bacon og brød:

1. Posjer to egg eller lag «eggerøre» av tofu dersom du ikke spiser egg.

2. Kok ris eller rist brød av bokhvete, som er fullt av proteiner, og bruk en godt modnet avocado som smør på brødet.

3. Skjær sjampinjong i terninger og stek på svak varme sammen spinat.

Les: Dette er en sukkerbombe!

Kjappis
Hvis du ikke har så god tid kan du varme opp en boks tomatbønner og ha over ristet bokhvetebrød. Godt, raskt og næringsrikt!

Sardiner er også ekstremt næringsrikt. Prøv sardiner på Ryvita-knekkebrød som en rask snack.

Les: Fast i fisken

Drikk vann
– Det er veldig viktig å drikke nok vann hele året, men spesielt når det er varmt ute. Den eneste måten å unngå å bli dehydrert på er å drikke vann og urtete. Alle andre drikker er vanndrivende, spesielt de som inneholder koffein. Så hvis du drikker Cola, kaffe eller te (også grønn te) må du drikke like mengder med vann for å holde væskebalansen i kroppen optimal, formaner Anna Maria Boelskov.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere