*Nettavisen* Nyheter.

Få bedre holdning

Foto: (Foto: Side2)

- Du har litt Charlie Chaplin-stil!

16.09.10 17:15

(SIDE2:) - Dårlig holdning kan føre til skader i muskler og ledd. I tillegg ser det jo ikke bra ut, sier fysioterapeut og massør Andreas Anell ved World’s Gym.

Side2 tester holdningsanalyse.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Kjenn din egen kropp
Anell mener alle trenger en holdningsanalyse. På den måten får du god kroppsoppfatning, og du kan unngå slitasjeskader.

- En dårlig holdning kan skyldes mange ting. Det kan ha med feil trening å gjøre, jobbsituasjon, stress eller kanskje feil sko.

En holdningsanalyse gir en rask «skanning» av kroppen. Man står barbeint foran et speil og ser på holdningen. Da kan man finne ut av hvor problemet ligger.

- Kanskje den ene foten står lengre foran den andre, kanskje et bein er kortere enn det andre. Mange står baklåst, det vil si at man har en slags «Donald-holdning». Personer som står mye på jobben henger gjerne på den ene hofta, og det kan føre til spenninger.

Anell forklarer at en holdningsanalyse ofte kan føre til at man trenger fysioterapi, og gjerne en sjekk på arbeidsplassen for å vurdere om pult og stol er riktig stilt inn. Et tips er at du skal ha arbeidsredskapene rett foran deg, slik at du ikke trenger å strekke ut armen etter datamusen, eller vri hodet for å gå gjennom papirer. Noen kan trenge veiledning for hvordan de skal trene riktig.

Her er de vanligste kjennetegnene på dårlig holdning(Du får full forklaring og tips under bildet):

3726

1. Henger framover, eller bøyer skuldrene: Dette er vanlig blant høye personer da de krummer ryggen for å bli kortere.

- Denne holdningen belaster hele ryggen. Da er det viktig å strekke seg opp. Et tips er å trene roing for å få skuldrene bakover. Trening av core-muskulatur er også viktig. Du bør forestille deg at det er noe som drar deg oppover for å endre holdningen, eller legg en bok på hodet.

2. Skyter fram hofta/henge på hofta: Dette er vanlig hvis man står mye i hverdagen.

- Denne holdningen kan gi slitasjeskader, og problemer med rygg. Du får en skjev belastning, og ryggen blir som en «S». I denne sammenheng blir balansetrening eller maskiner som holder begge beina aktive viktig.

- Denne holdningen kan også skyldes at det ene beinet er lengre enn det andre. Løsning vil da være riktig såle, eller behandling.

3. Den ene skulderen er høyere oppe: Vanlig hvis man bruker skulderveske, samt sitter mye foran dataen. Feilplassert mus eller at man ikke hviler underarmen på underlag kan føre til vond skulder. Det kan også gi musearm eller hodepine. Det er flere årsaker til ujevnhet i skuldrene.

- Dette kan føre til vond skulder, og i verste fall kan det klatre oppover og gi hodepine og migrene. Du belaster nakkemuskulaturen. Her blir det viktig å bryte mønsteret. Det kan hende det krever behandling, eller rett trening. Roing og symmetri er viktig i denne sammenheng. Det kan hjelpe å trene bryst, skuldre, tøye riktig, eller få massasje.

Vet du om en kul treningsnyhet vi bør skrive om? tips oss her.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Anell analyserte undertegnedes holdninger.

GURO:

- Du har spent muskulatur i hoftene. Du strekker deg også for langt bak og låser kneet. Vær mer bevisst på å ha fjæring i beina. Du har også litt Charlie Chaplin-stil på føttene. Du har ellers bra svai i ryggen. Men skuldrene går litt fram. For deg er det viktig å trene rygg. Du har svak rygg- og skuldermuskulatur. Roing er også bra.

HELLE:

- Du står bra og har bra linje. Du har en liten forskjell i lengden på beina, kanskje bare 0,5 centimeter. Men gode sko med demping kan gjøre at dette utjevner seg av seg selv. Du er litt for foroverbøyd, og skuldrene går fram. Men dette er veldig vanlig. Du har bra svai, og jevn muskulatur. Roing kan være bra for deg.

(Artikkelen fortsetter undet bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Dette kan du gjøre
Anell understreker at det er viktig å tenke oppover for å få en god holdning. Han gir følgende tips:

- Du skal tenke oppover, og ha en god svai i ryggen. Beina skal stå i hoftebredde og du skal stå stabilt slik at du kan vippe deg fram og tilbake. Du kan gjøre enkle og små balanseøvelser i hverdagen, som å stå på ett bein når du pusser tennene eller heve og slippe skuldrene for å få dem senket. Dårlig holdning er ofte forbundet med stress. Sjekk også kontorstol og pulten din for at det står riktig. Vær stolt i holdningen, og lær å kjenne din egen kropp.

Du kan se om den ene skulderen din er høyere oppe enn den andre ved å sjekke BH-en din. Se etter om den ene stroppen er stilt inn annerledes enn den andre.

- Da får du direkte svar for deg selv om hvordan skulderen er.

En holdningsanalyse koster 180 kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.