RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få bedre immunforsvar

Foto: Crestock.com
Sist oppdatert:
- Unngå sommerforkjølelsen med nok antioksidanter, sier ernæringsterapeuten.

(SIDE2:) Kun 1 av 10 får i seg den anbefalte daglige dosen.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Styrker immunforsvaret
Til tross for myndighetenes anbefalinger oppgir kun 11 prosent at de får i seg fem porsjoner frukt, bær eller grønt om dagen. Det viser en landsdekkende undersøkelse gjennomført av Norstat. Mange opplever å bli forkjølet om sommeren og dette kan være med på å ødelegge ferien.

- Med tilskudd av antioksidanter styrker du kroppens immunforsvar og kan lettere unngå å bli syk og bli fortere frisk om forkjølelsen først har tatt tak, forteller ernæringsterapeut og naturopat Linda Larsen til Side2.

Antioksidanter er en stor gruppe stoffer som beskytter kroppen mot frie radikaler, som igjen er skadelige for cellene våre.

- Antioksidanter hindrer altså cellene våre fra å bli skadet, og er derfor kjent for å dempe eller senke aldringsprosessen. Dermed er antioksidantene med på å styrke immunforsvaret vårt, som igjen gjør oss i bedre stand til å takle en kjedelig og ubeleilig sommerforkjølelse, forklarer Linda.

LES OGSÅ: Kolesterol-bombe?

Mest antioksidanter
Ulike frukter, bær og grønnsaker inneholder ulike typer og mengder antioksidanter. Blåbær, solbær, jordbær, bjørnebær, nyper, kirsebær og bringebær er bærtypene som inneholder mest antioksidanter.

- Typiske sommerfrukter som nektariner og moreller inneholder en fjerdedel antioksidanter enn bringebær og vannmelon bare en promille sammenlignet med innholdet i bringebær, forteller Linda.
Sommerfrukter som inneholder mest antioksidanter er granatepler, plommer, ananas og druer.

Mer energi
Forskning viser at det er sammensetningen av ulike typer antioksidanter som er mest gunstig. Derfor er viktig å få i seg et bredt spekter av forskjellige typer antioksidanter hver dag.

Inntak av antioksidanter reduserer også risikoen for en mengde sykdommer som er relatert til oksidativt stress som for eksempel hjerte- og karsykdommer og for tidlig aldring.

- Dersom du har et styrket immunforsvar og holder deg frisk vil kroppen tåle mer belastning og du vil også få mer energi, mener ernæringsterapeuten.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere