*Nettavisen* Nyheter.

Få bikinikropp med kaffe

Gjør treningsøkta enda mer effektiv ved hjelp av kaffe, te eller Coca-Cola.

(BIIPMAG): Kaffe, te og cola er det hemmelige våpenet mot slappe treningsdager.

Økt prestasjon
Gode nyheter for alle kaffe-, te- og colaelskere: Koffein kan nemlig være det perfekte tilskuddet for en vellykket treningsøkt. Flere undersøkelser viser at en liten mengde med koffein før treningen kan øke prestasjonsnivået, mens et par kopper med kaffe etter trening kan hjelpe til med å gjenopprette musklene fortere.

Godt i varmen
En spansk undersøkelse viser at dehydrerte syklister som inntok koffein sammen med vann og karbohydrater, kunne sykle hardere over lengere tid i varmt vær. Forskere tror at koffeinet stimulerer musklene og dermed hjelper til å utsette utmattelser, som er et resultat av varmen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Dehydrert?
Mange har tidligere blitt advart mot å drikke veske med koffein når man er ute i varmen, men denne type informasjon er ikke korrekt:

- Man har tenkt at det var slik, men nå vet vi at koffein ikke er dehydrerende. Sannheten er at et moderat inntak av kaffe, cola og andre koffeindrinker teller som et nødvendig veskeinntak, spesielt hvis man drikker mye koffein i daglig kosthold, forteller ernæringseksperten Nancy Clark.

Forhindrer stress
Bortsett fra å vekke kroppen, så stimulerer koffeinet hjernen og bedrer konsentrasjonen. Det finnes til og med bevis på at kaffedrikking kan føre til et lengre liv, og kun ved å lukte på kaffe kan man forminske stressymptomer.

Kilde:(health.com)

Siste fra BiipMag. no: Gå til forsiden her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.