RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Få maks utbytte av treningen

Sist oppdatert:
Dersom du ønsker å trene på den måten som passer kroppen best og få best utbytte av treningen finner du noen gode tips her.

Grunntreningen er det som nedlegges over lengre tid i form av et økende antall treningstimer innenfor rolig innsats.

Grunntreningen er hovedmomentet
All kondisjonsidrett bør ha et primært innslag av grunntrening årlig. Hos konkurranseutøverne sammenfaller denne perioden i den delen av året som ligger utenfor sesong og konkurranseperiode.

 Siste artikler på Trim.no

Langkjøringens prinsipper
Rolig trening over lengre tid. Dette betyr lav innsats og høyt volum, som gir god utholdenhet og tåleevne i bindevev, sener og ledd. Dette er en forsikring mot belastningsskader ved senere hard trening og konkurranse.

Langkjøringen gir også godt utbytte i form av økt utholdende kondisjon, og er den treningstypen som kroppen liker best. Fordelene med denne typen trening er:

¿ Forebygger overtrening.
¿ Tar bare ut toppen av overskuddet og sliter ikke på kroppen.
¿ Utvikler stor slitestyrke i bindevev og brusk.
¿ Forebygger belastningsskader.
¿ Utøveren er alltid uthvilt (fysisk, psykisk, immunforsvar, søvn og matlyst).
¿ Motiverende trening (det går lett, en er i form, føler seg sterk).
¿ Gir langvarig treningseffekt

Gratis programmer, behandlingsopplegg og hefter fra trim.no:
Slankeprogrammer Treningsprogrammer
Muskler/styrke/kondisjon
Anbefalte hefter om trening
Maksimal Framgang Fort frisk
Behandlingsopplegg for belastningsskader
Kostholdsprogrammer og stress-less

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere