*Nettavisen* Nyheter.

Få oversikt over Mercedes-Benz

Har du full oversikt over de mer enn 30 Mercedes-Benz-motorene? Sannsynligvis ikke. Men i dag har du sjansen til å bli en Mercedes-spesialist

19.05.08 00:32

Det er mange årsaker til at det er vanskelig å tilegne seg et fullstendig overblikk over Mercedes-Benz-motorene. For det første er de mange. Mercedes-Benz-fabrikkene produserer nå drøye 30 personbil-kraftkilder, hvorav 12 dieselmotorer.



For det andre finnes flere av dem i ulike effektversjoner. For eksempel yter 55 AMG-motoren 360 hestekrefter når den befinner seg i SLK. Når den befinner seg i C-klasse og CLK kan man imidlertid glede seg over 367 hestekrefter.



Mange modeller

Mercedes-Benz har ikke bare en stor motorpalett. I løpet av de siste årene har også modellutvalget ekspandert hurtig. Modellrekken omfatter nå én småbil (A-klasse), to fleksibiler (Vaneo og B-klasse), tre sedaner (C-, E- og S-klasse), to stasjonsvogner (C- og E-klasse), to firehjulstrekkere (ML og utgående G-klasse), fire kupeer (C Sportcoupé, CLK, CL og CLS), tre kabrioleter (SLK, CLK og SL) og en supersportsbil (SLR). Snart kommer også den store flerbruksbilen R-klasse.



Ulike motoriseringer

Det er selvsagt ikke slik at alle disse opp i mot 20 modellene er tilgjengelige med de over 30 motoralternativene. Det å få klarhet i hvilke modeller som er tilgjengelig med hvilke motorer blir derfor en av utfordringene. For eksempel er S-klasse tilgjengelig både som 430, 500, 55 K AMG, 600 og 65 AMG. Kupéversjonen CL kan kjøpes med de samme motoralternativene - med unntak av 430-motoren. Sistnevnte motor er av en eller annen grunn utelatt for denne modellens vedkommende.



Forvirrende betegnelser

Det som i tillegg bidrar til forvirring, er det faktum at modellnavnene ikke alltid stemmer overens med motorenes faktiske slagvolum. For eksempel er det logisk å anta at 280 CDI-motoren har 2,8 liter slagvolum mens 320 CDI-motoren er en 3,2-liter. I virkeligheten har begge motorer 3,0 liter slagvolum. Det aller mest talende eksempelet er 1,8-literen, som har fått hele fire ulike navn avhengig av effektversjon: 160, 180 Kompressor, 200 Kompressor og 230 Kompressor.



Ulike motorer, samme betegnelse

Som om ikke de nevnte problemstillingene er forvirrende nok, har Mercedes-Benz i tillegg begynt å gi ulike motorer samme betegnelse. Når en C- eller E-klasse bærer betegnelsen 200 CDI, har de en 2,1-liters 122-hester under panseret. Samme betegnelse på en A- eller B-klasse derimot, betyr at bilene er satt opp med en 2,0-liters 140-hester.



Stadig nye motorer

Til tross for alle disse kompliserende elementene kunne det nok vært mulig å skaffe seg oversikt over den store motorpaletten - hadde den bare vært statisk. Men det er den selvsagt ikke. Tvert i mot lanserer Mercedes-Benz stadig nye motorer, for eksempel den nye 350-motoren som har fått plass i både C-klasse, E-klasse, ML, SLK og CLS. Samtidig må andre motorer finne seg å bli tatt ut av produksjon. Et eksempel er den gamle 320-motoren, som nå pensjoneres til fordel for en ny 2,8-liter.



Sjekk tabeller og se bilder av modellene her:



Modeller og motorer: Mercedes-Benz

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.