*Nettavisen* Nyheter.

Få styring på følelsene - del 2

De neste skrittene på vei til et mer kontrollert følelsesliv følger:

12.10.05 14:46

(Womanweb.no):

2. skritt: Forandre adferden din

Jobb med en følelse av gangen

Hvis det er flere følelser som jevnlig får deg til å fyre opp, så start med å prioritere følelsene dine. På den måten kan du begynne å jobbe med den følelsen som er mest forstyrrende for deg og livet ditt.

Sett deg mål

Når du forstår reaksjonsmønsteret ditt kan du begynne å endre det ved å sette deg små mål. Hvis du for eksempel eksploderer mot kjæresten din når han har lagt de skitne klærne sine i kroken igjen, så gjør det til et mål å forklare han i ro og mak hvorfor oppførselen hans gjør deg gal. Føler du deg forlatt og ensom når du er på fest, så sett deg som mål å ta initiativ til å snakke med noen. Opplever du endeløs triste søndager på sofaen, så sørg for å planlegge aktiviteter med vennene dine på søndager. Det handler mest om å bryte de dårlige eller destruktive vanene.

Forbered deg

Neste skritt er å programmere om hjernen slik at du erstatter ditt gamle reaksjonsmønster med fornuftige handlinger og tanker som fører til resultater. Derfor: Tenk gjennom forskjellige problematiske situasjoner i detalj, inklusive din reaksjon på situasjonene. Gå gjennom situasjonene igjen og igjen i hodet, så får du virkelig vridd og vendt på den fra alle tenkelige vinkler. På den måten kan du innarbeide de nye handlemønstrene og lure hjernen til å gjøre dem til ubevisste reaksjoner når du står midt i situasjonen.

Kjenn faresignalene

Spenner du alle muskler når du blir sint? Får du lyst til å forsvinne når du opplever det? Legg merke til hvordan du har det rett før den ubehagelige eller ufordelaktige følelsen oppstår, så kan du komme følelsen i forkjøpet.

Reager på følelsen uten å overreagere

Så er du endelig der: En kritisk situasjon oppstår, og en dårlig følelse truer med å ta styringen. Stopp med det samme! Trekk pusten dypt – det gir deg tid til å sette ned farten og reagere på din nye, konstruktive måte i stedet for å hodeløst eksplodere eller falle ned i et dypt, sort hull.

Vanskelig? Gi deg selv muligheten for å gå tilbake og trekke deg vekk fra følelsen eller konfrontasjonen. Husk at du ikke oppnår noe ved bare å skjelle ut, gåte eller bli nedtrykt, men du kan forhindre den ubehagelige følelsen fra å vende tilbake hvis du får gjort noe med roten til problemet.

Vær god mot deg selv

Denne øvelsen er ikke et forsøk på å finne håpløse feil ved deg selv - det er en øvelse for å bli bedre til å håndtere livet. Konstater og aksepter hvordan du reagerer og føler, og ha medfølelse for deg selv. Ikke på en ynkelig og selvmedlidende måte, men slik du ville vise medfølelse og stolthet ovenfor en venninne som hadde satt i gang med et stort prosjekt. Har du bruk for mer oppmuntring, så skriv ned fremskrittene. Da kan du se med dine egne øyne at du er på riktig vei.

Les også:

Slik unngår du høstinfluensaen

Forholdets mysterier

Spille spill!

Denne saken er laget av www.Womanweb.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.