*Nettavisen* Nyheter.

Få superkropp hele sommeren

Vi forteller deg hvordan du får strammere kropp til sommeren, og hvordan du holder den ved like.

(SIDE2): Om du ønsker å stramme opp kroppen før sommeren, begynner du å få dårlig tid.

Du kan likevel med en god treningsplan og et sunt kosthold legge et godt grunnlag, som du kan følge opp både under og etter ferien.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

En til to måneder
- Synlig treningseffekt kan du forvente etter en til to måneder. Ved å trene styrke får du mer muskler og dermed en strammere kropp. Kondisjonstrening og riktig kosthold vil gi en gradvis vektreduksjon, og bidra til at kroppen blir strammere, sier Andreas Opshaug Bakke, informasjonsansvarlig i Sats.

Om du virkelig trenger å komme i form til bikinisesongen, er kanskje personlig trening en av de mest effektive treningsformene.

- Personlig trening er i vinden som aldri før. Folk setter pris på å ha en fast treningspartner som er ekspert på trening. Dessuten får du raskere resultater sammen med personlig trener, forklarer Bakke.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Klikk på bildet for å forstørre.

Tren ute
Nå som det er varmere i luften, bør man benytte seg av de mulighetene som dette legger til rette for deg.

Du er heller ikke avhengig av å være medlem av et treningssenter for å trene effektivt, da det er en rekke øvelser du kan gjøre ved hjelp av enkle hjelpemidler.

- Sommeren er en fin tid for å gjøre utendørsaktiviteter. Kondisjonstrening er lett å få til ute, og gir god helseeffekt og bidrar til høyere energiforbruk. Om du ikke har tilgang til et treningssenter kan en treningsstrikk være en fin måte å trene styrke på, tipser Bakke.

Klikk på bildet for å forstørre.

Perfekt trening
En del eksperter mener at armhevinger er det nærmeste man kan komme en perfekt treningsform.

Armhevinger er enkelt å utføre, krever ingen form for utstyr, og du bruker flere muskelgrupper samtidig. I tillegg er det en øvelse som så å si alle kan gjøre, uansett hvilken form man er i.

Les også: Den perfekte treningsformen

Regelmessig trening
Regelmessig trening er uansett viktig, da dette vil øke sjansen for at du holder formen ved like på lang sikt.

- Vi er opptatt av å hjelpe folk å trene regelmessig. Våre treningsveiledere og personlig trenere kan hjelpe til med å planlegge både trening på Sats og utendørs. Vi oppfordrer til å bruke de treningsmulighetene de forskjellige sesongene byr på, sier Bakke.

Mer om sommer:

Ikke mye tid
Det er også viktig å holde formen ved like når du er på ferie. Du trenger selvfølgelig ikke å ha et stramt treningsopplegg som tar mye tid. Man er tross alt på ferie, og man skal nyte de fridagene man har.

Å løpe eller gå på stranden gir god treningseffekt. Å svømme er også god trening. Armhevninger, knebøy, situps og øvelser med treningsstrikk er alle øvelser du kan gjøre utenfor treningssenter.

- Treningsstrikk er en praktisk treningskamerat i ferien, eller på steder der du ikke har tilgang til annet utstyr. De kommer med ulik motstand, tar liten plass og gjør det mulig å trene der du er, sier Bakke.

En treningsstrikk kan brukes til å trene de fleste musklene i kroppen. Strikken, som er god erstatning for både vekter og apparater, er en av de enkleste måtene å holde formen på i løpet av sommerferien.

Les også: Lær å bruke treningsstrikk

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag