*Nettavisen* Nyheter.

Fakta om Schjenken-saken

05.03.14 10:09

* Mandag 6. august 2007 ble Ali Haji Mohamed Farah (37) slått ned i Sofienbergparken i Oslo. En ambulanse ble tilkalt.

* På vei inn i ambulansen trakk Farah ned buksen, urinerte og traff først en av sjåførene, deretter ambulansen. Sjåførene anså da at han var for ustabil til å bli med i ambulansen og overlot transporteringen til politiet på stedet.

* På grunn av misforståelser og uklar kommunikasjon ble Farah fraktet til legevakten av venner før bilen politiet hadde bestilte kom fram.

* Samme kveld ble det konstatert at Farah hadde alvorlige hodeskader. Han ble samme natt operert for hjerneblødning og lå to uker i koma.

* Ambulansesjåførene ble beskyldt fra en rekke instanser for å ha opptrådt rasistisk og opplevde et voldsomt mediekjør.

* Fylkeslegen i Oslo og Akershus kom i sin rapport 29. august samme år med krass kritikk av sjåførene, og mente de hadde en klart diskriminerende oppførsel som kan forstås med rasistiske undertoner. Fylkeslegen ba Statens helsetilsyn vurdere om det skulle begjæres påtale mot de to.

* Helsetilsynet og Statens helsepersonellnemnd konkluderte med at de to ikke hadde opptrådt rasistisk, men ga sjåførene en formell advarsel for å ha brutt lovens paragraf om faglig forsvarlighet og omsorgsfull hjelp, samt plikten til å yte øyeblikkelig hjelp.

* Spesialenheten for politisaker bøtela ambulansepersonellet med 6.000 kroner for «utilbørlig opptreden». Den ene av sjåførene, Erik Schjenken, nektet å godta boten. Han ble frifunnet i Oslo tingrett i 2008, og hans kollega slapp å betale boten.

* Likestillings- og diskrimineringsnemnda konkluderte i 2009 med at ambulansesjåførene ikke hadde diskriminert Farah på grunn av hudfarge.

* Schjenken fikk diagnosen posttraumatisk stresslidelse og medieoffersyndrom etter saken. Han gikk til søksmål mot forsikringsselskapet Gjensidige for å få yrkesskadeerstatning, men fikk ikke medhold i Høyesterett.

* Schjenken gikk til injuriesøksmål mot Dagbladet, TV 2 på grunn av medieomtalen, men frafalt senere søksmålene mot TV 2 og VG. Dagbladet ble dømt for injurier og ærekrenkelser i to rettsinstanser, men anket til Høyesterett.

*Høyesterett forkastet anken 5. mars 2014 og opprettholder dermed dommen mot Dagbladet. Avisen må betale oppreisning på 200.000 kroner til Schjenken i tillegg til sakskostnader på 1 million kroner.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.