*Nettavisen* Nyheter.

Fall for tankfutures

Fallene i spotratene for supertankerne dro med seg papirmarkedet på shippingbørsen Imarex i går, og det fryktes videre fall i spotmarkedet utover i uken.

19.05.08 00:15

Mens spotratene for referansestrekning for VLCC'er fra den Arabiske Gulf til Japan falt fra worldscale 133 til ws 116 i går, så falt også de nærmeste forwardkontraktene på Imarex for samme strekning. På timecharterbasis utgjør spotfallet 14.900 dollar pr. dag til 71.900 dollar.



Mars-kontrakten på Imarex som nå er første kontrakt på VLCC-ruten TD3 (Gulfen/Japan) falt fra worldscale 100 til 91 som tilsvarer et fall fra 58.400 dollar pr. dag på timecharterbasis til 50.800 dollar pr. dag.



April-kontrakten ble sendt ned fra ws 82 til ws 80, eller fra 43.200 dollar til 41.500 dollar pr. dag. Kontraktene lenger ut i 2006 holdt seg derimot uendret med ws 77 i andre kvartal og 73 i tredje kvartal, før markedet påriser inn ny oppgang i fjerde kvartal til et nivå på ws 106. På t/c-basis tilsvarer disse ratenivåene henholdsvis 38.600, 35.800 og 63.400 dollar pr. dag for moderne VLCC'er.



Kan falle videre

Den siste spotslutningen meldt i går var en enkeltskrogs VLCC, Al Shudaa bygget 1991, som ble slutte fra Gulfen til Kina på ws 100. Det er foreløpig torsdag ikke meldt om nye slutninger av moderne tonnasje med doble skrog, etter at ratene ble presset ned til ws 115 tidlig onsdag.



Skipsmeglere iMarkedet.no har snakket med, frykter imidlertid at det kan falle videre. Det er også rykter i markedet om at et par av de moderne VLCC'ene det iranske statsoljeselskapet NIOC har liggende som lager i Persia-gulfen kan være på vei ut- NIOC skal siden i fjor høst ha brukt mellom 8 og 10 moderne VLCC'er som lagerskip for tungolje som ikke har vært salgbar. Dette har bidratt til å bedre balansen i tankmarkedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.