RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fall i avismarkedet større enn under finanskrisen

Nyheter trykkes fortsatt på papir, men annonsørene er ikke lenger like villige til å bruke penger på mediet.
Nyheter trykkes fortsatt på papir, men annonsørene er ikke lenger like villige til å bruke penger på mediet. Foto: Bjørn Sigurdsøn (NTB scanpix)
Annonsesvikten for papiravisene så langt i år er den største siden 2009 da finanskrisen rammet landet. Prosentvis er fallet enda brattere enn det var under finanskrisen, viser halvårstall fra mediebyråene.

– Dette er en sterkere strukturell krise enn under finanskrisen, sier medieforsker og førsteamanuensis Erik Wilberg ved BI til Dagens Næringsliv.

I fjor var det riksavisene som ble påført den største inntektssvikten. Nå er det annonseinntektene i både riks-, region- og lokalaviser som raser. Så langt i år er nedgangen på 22-23 prosent.

LES OGSÅ: Krisetall for Dagbladet og Se og Hør

– Det er fortsatt en del løftekraft i lokalannonsering, men også lokalavisene har fått det skikkelig nå. Og i de større avisene på Vestlandet kan vi nok snakke om en oljeeffekt, sier Wilberg.

Rogalands Avis merker oljekrisen godt.

– Beskjeden fra Rogaland er at de merker det på kundene, ikke minst de store faste kundene. Det er uro i byen. Det er tøft om dagen, og kundene snakker bare digitalt, sier annonsesalgsleder Geir Ove Sara-Grønn i Dagsavisen, som sammen med Rogalands Avis eies av Mentor Medier.

Wilberg mener det er for unyansert å skulle snakke om en infrastrukturkollaps, men man kan ikke se helt bort fra at det oppstår en snøballeffekt der annonsørene forsvinner, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere