*Nettavisen* Nyheter.

Fall i reklameomsetningen

Reklameomsetningen gjennom norske mediebyråer falt markant i august, etter å ha vist en stigende tendens hittil i år. Alle typer medier falt tilbake

19.05.08 01:05

Omsetningen gjennom mediebyråene var 320 millioner kroner i august, mot 355 samme måned i fjor. Det innebærer et fall på 10 prosent.



Alle typer medier falt, bortsett fra gruppen "andre". Internett, som har vokst kraftig hittil i år, viste også et fall på 18,5 prosent.



De to største gruppene, som kniver om tetplassen, er TV og aviser. I august falt avis med 15,0 prosent, mens TV falt med 4,1 prosent. Dermed ble TV størst, med en andel på 40,1 prosent, mot 36,1 prosent for avis.



Ser man på året så langt, er bildet mindre dramatisk. Da viser tallene en total vekst på 2,5 prosent. Internett har størst vekst, med 44 prosent.



Dagspresse er marginalt ned, og har en andel på 38,8 prosent. TV har en vekst på 6,0 prosent, og har tatt 35,5 prosent av markedet.



Undersøkelsen viser omsetningen gjennom medlemmene i Mediebyråens Interessorganisasjon (MIO), og er etter rabatter. Dette omfatter ikke rubrikkannonsering, og bare en del av merkevareannonseringen, men gir likevel et bilde av utviklingen.



Medieomsetningen i august

Dagspresse -15,0 %


Ukepresse/magasiner -9,7 %


Fagpresse -12,8 %


TV -4,1 %


Radio -3,6 %


Internett -18,5 %


Kino -29,6 %


Utendørs/plakat -38,0 %


Andre medier 52,1 %


Sum medieomsetning -9,8 %



Kilde: MIO. Beregning av august isolert sett er basert på akkumulerte tall, og utført av iMarkedet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.