RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fallende rater

Sist oppdatert:
Den labre aktiviteten med fallende stortankrater fortsatte også sist uke i det befrakterne sitter på gjerde frem mot julehøytiden. Les mer her
Nivået på slutningsaktiviteten har igjen ligget under normale nivåer i den Arabiske Gulf, noe som har ført til videre press på VLCC-ratene ut av området. Skipsmeglerhuset P.F. Bassøe registrerer at siste del av desemberprogrammet ser ut til å smuldre vekk, mens januarprogrammet fortsatt har til gode å komme skikkelig i gang.

- Heller enn å rase, som kunne forventes under slike forhold, har ratene seget lavere, uten at befraktere eller redere ser ut til å haste med å binde seg, skriver Bassøe i den ukentlige markedsrapporten.

Bassøe registrerer en kraftig forlengelse i listen over tonnasje for de neste 30 dagene, og presset øker på rederne i forhold til å foreta seg noe.

VLCC’ene sluttes nå på worldscale 167,5 fra Gulfen til til Fjerne Østen, som er ned 17,5 poeng. Det gir en dagrate på 106.000 dollar på timecharterbasis. Vestover fra Gulfen er raten ned nye 10 poeng til ws 120, som betyr en timecharterrate på 88.000 dollar pr. dag.

I Atlanterhavet og markedet ut av Vest-Afrika har aktiviteten vært betydelig bedre, og ratene fra Vest-Afrika til US GUlf ligger uendret på ws 170, eller 108.700 dollar pr. dag.

Suezmax-markedet i Atlanterhavet har ikke opplevd den samme farten, og ratene har vært under press den siste uken. Fra Vest-Afrika til USA så har raten falt 20 poeng til ws 232,5. Det gir en dagrate på 72.700 dollar pr. dag.

I det indre Middelhav har køene i Bosporus-stredet holdt presset oppe, og ratene er opp 5 poeng til ws 290. Det gir en dagrate på 142.000 dollar.

Dollaren har styrket seg litt siden fredag, og ligger på 6,64 kroner mandag morgen.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Flat-raten er den raten per tonn som gir standardskipet (for tiden et skip på 75.000 dwt) en inntjening på USD 12.000 per dag på T/C-basis for den gitte reisen. Der flat-raten er USD 10,00 per metrisk tonn, vil ratenivået ved W50 bli 50 prosent av basisraten W100, altså USD 5,- per tonn. Flat-raten W100 skal altså være like lønnsom for "standardskipet", uansett hvilken av reisene i tabellen skipet sluttes for. Store tankskip trenger lavere W enn små for å tjene penger.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere