RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fallende tro på tankopptur

Sist oppdatert:
Aktørene i tankmarkedet ser ut til tro på en svakere opptur enn tidligere for stortankratene utover året.
Det viser utviklingen i derivatmarkedet på shippingbørsen Imarex de siste dagene. Den viktigste fjerde kvartalskontrakten fro supertankeren har falt markert den siste uken, og også i dag er tendens negative.

Det er standardstrekningen Persiabukta til Japan som er mest aktivt handlet på Imarex når det gjelder hedging av oljefrakter på VLCC'er, råoljetankskip over 250.000 dødvekttonn.

Fjerde kvartalskontrakten gir en god indikasjon på hvordan aktørene i tankmarkedet vurderer utviklingen i den viktige vintersesongen, hvor ratene tradisjonelt strammer seg til utover høsten og vinteren.

Fjerde kvartalskontrakten er nå sist gjort på worldscale 127,5, mens kjøper ligger på ws 130. I går endte kontrakten på ws 135, mens den i forhold til sluttkursen forrige tirsdag har falt 18 prosent.

På timecharterbasis er kontrakten ned fra rundt 107.000 dollar pr. dag til nivåer rundt 85.000 dollar pr. dag. Det er fortsatt en meget sterk rate, men det ser ut til at markedet ikke forventer den tilstramming som ble priset inn bare for en uke siden.

Det markerte fallet i oljeprisen de par siste uken er en del av forklaringen på svekkelsen i tankmarkedet, sammen med rasling fra OPEC om mulig kutt. Spotmarkedet den siste tiden har ligget omkring ws 120, eller 80.000 dollar pr. dag.

Fakta:

VLCC (Very Large Crude Carriers), råoljetankskip på mellom 220.000 og 310.000 dødvekttonn.

ULCC (Ultra Large Crude Carriers), råoljetankskip større enn 310.000 dødvekttonn.

Suezmax, råoljetankskip på mellom 120.000 og 150.000 dødvekttonn. De største råoljetankskipene som kan gå fullastet gjennom Suez-kanalen.

VLOO (Very Large Ore Oiler), skip på størrelse med en VLCC, men som kan ta enten olje eller malmlaster.

Tidscerteparti (timecharter, t/c) - frakten avtales som leie for skip med mannskap. Befrakteren bestemmer hvordan skipet skal benyttes. Befrakteren betaler de "reiseavhengige" utgiftene som bunkers, havne- og kanalutgifter, samt utgifter til lasting og lossing, mens mannskap, administrasjon etc. dekkes av reder.

Worldscale (WS) – Fraktesystemet Worldscale er en tabell som gir antall dollar per tonn olje for nesten enhver tenkelig reisekombinasjon. Fraktratene i tabellen - de såkalte flat-ratene - betegnes Worldscale 100 (W100).

Futureskontrakten er en avtale om å kjøpe eller selge en fastsatt mengde av et gode som skal gjøres opp mot prisen på et underliggende gode (i dette tilfellet sporraten) på en fastsatt dato i fremtiden til en fastsatt pris. En futureskontrakt gjøres opp daglig i forhold til markedsprisen på underliggende.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere