RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fant nye planeter med norsk forskning

Foto: NASA/JPL-Caltech (NASA/JPL-Caltech)
Sist oppdatert:
En ny type «frittflygende planeter» er funnet med hjelp av norsk forskning.

- Dette er en gedigen oppdagelse. Man har altså oppdaget objekter i rommet som er mer vanlig enn stjerner. Dette snur opp ned på hva vi trodde fantes i rommet, og det påvirker vår kunnskap om hvordan solsystemer og planeter blir dannet, sier astrofysiker Knut Jørgen Røed Ødegaard til Nettavisen.

NASA kunngjorde denne uken at ti frittflygende planeter er oppdaget mellom stjernene. Vi snakker altså om planeter som ikke går i bane rundt en stjerne, men som svever løst rundt i rommet mellom solsystemene. Mye tyder også på at disse planetene er mer tallrike enn stjernene. Du kan lese pressemeldingen fra NASA her.

Planetene går ikke lenger i baner rundt noen stjerner og har antagelig blitt kastet ut fra sine solsystemer under planetdannelsen. Den første tiden etter dannelsen kan være preget av ganske turbulente forhold i mange solsystemer, skriver Ødegaard på Bangirommet.

- Alle planeter har en gang gått i bane, men dette viser at mange av planetene kan bli kastet ut av solsystemene etter planetdannelsen, sier Ødegaard.

- Treffer den oss?
- Er det noen sjanse for at en slik planet en dag kan komme brasende inn i vårt solsystem?

-Vi vet ikke hvor disse planetene er, og mest sannsynlig svever de rundt i vårt nabolag, men selv om det er flere av disse planetene enn det er stjerner så er avstandene så store at sjansen er lik null, sier Ødegaard.

Han forklarer at hvis jorda er på størrelsen med et sandkorn så vil sola være på størrelsen med en appelsin. Hvis vårt solsystem da er i Oslo vil den nærmeste stjernen være på Kanariøyene.

- Et sted i mellom Oslo og Kanariøyene vil det altså sveve en planet. Det skal ganske godt gjøres hvis den skal treffe vårt solsystem, sier Ødegaard.

Norsk forskning

Planetene er oppdaget ved hjelp av den såkalte mikrolinsemetoden.

Tyngdekreftene fra stjerner og planeter bøyer lyset litt. På den måten kan de fungere som en enorm linse og sett fra Jorden kan usynlige objekter en kort periode forsterke lyset fra fjernere objekter som tilfeldigvis passerer i bakgrunnen.

- Det var den norske astrofysikeren Sjur Refsdal som oppdaget fenomenet teoretisk og som var med å utvikle metoden, sier Ødegaard.

Refsdal lanserte metoden på 60-tallet. Å finne slike naturlige megalinser i verdensrommet er ikke enkelt fordi man er avhengig av at stjerner ligger på linje. Den første som ble funnet var Twin Quasar.

Det skal ganske mye til for at en planet og en fjernere stjerne ligger eksakt på linje gjennom verdensrommet og det er grunnen til at disse 10 planetene antyder eksistensen av ekstremt mange frittflygende planeter.

Mikrolinsemetoden har hjulpet forskere å finne flere planeter tidligere, men da har det vært planeter i andre solsystemer.

I videoen nedenfor ser du en animasjon som viser mikrolinsemetoden. Når planeten beveger seg foran en stjerne så bøyes lyset fra stjernen av og lyset fra stjernen blir sterkere.

I denne videoen får du metoden forklart «med t-skje».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum