Gå til sidens hovedinnhold

Fantastisk Star Wars

Hva med å returnere til Star Wars-universet og oppleve en historie satt 4000 år før den vi kjenner fra filmene? Nå har du muligheten.

Etter at Activision valgte å gjøre noe såpass kontroversielt som å fremskynde lanseringsdatoen, kan vi europeere nå endelig bryne oss på det mange både har kalt ”Årets Xbox-spill”, ”Årets rollespill” og ”Årets hittil beste spill”.

”Star Wars: Knights of the Old Republic” (KOTOR) er barnets navn, og forteller en historie satt 4000 år før den vi kjenner fra filmene. Helten du velger å skape setter ut på et korstog mot den onde Darth Malak og hans Sith-rike (andre personer slutter seg til i løpet av spillets gang), og må derfor reise galaksen rundt. Man får blant annet lande på vannplaneten Maanaan og se Tatooine sine ørkenområder, kjøre romskipløp (eller Swoop-bike races) og oppleve et av de beste og mest overraskende vendepunktene i et spill noensinne. Historien er skrudd sammen på en slik måte at du blir hekta, og bare må vite hva som ligger rundt neste sving. Samtidig er det også slik at bare en avsløring kan ødelegge store deler av fortellingen, så jeg skal slutte å snakke om den nå.

Alt i dette spillet oser ”Star-Wars”. De ulike stedene spillet bringer deg til er konstruert slik vi forventer fra dette magiske universet. Våpnene, rustningene og alle andre gjenstander fremkaller godfølelsen (lyssverdet er selvfølgelig med), mens musikken består av noe nytt og noe gammelt. At du i løpet av spillets gang blir lært opp på Jedi-akademiet og får delta i lyssverddueller, legger ikke akkurat noen demper på ”Star-Wars”-atmosfæren.

Dybden i ”KOTOR” er enorm, og utviklerne har fått med seg det faktum at vi konsollspillere ikke alltid vil ha rollespill som står tilbake i forhold til de som finnes på PC. I denne tittelen kan man velge mellom mann eller kvinne, tre klasser og utvikle karakteren i et stort antall retninger. Det største valget er jo selvfølgelig om man skal være snill eller slem, men hvilke krefter og egenskaper en satser på, har minst like stor innvirkning på karakterens væremåte og spillets handling.

Som rollespill flest inneholder ”KOTOR” både utforskning, oppgaveløsning og kamper. De ulike områdene man befinner seg i er såpass godt designet at en ikke går lei om allerede opptråkkene stier må besøkes på ny. Oppgavene i dette spillet går ikke bare ut på å finne ulike gjenstander, du vil blant bli testet i dine matematikkunnskaper (relativt enkle oppgaver, så frykt ikke) og hukommelse. En litt festlig ting med oppgavene er at du selv bestemmer hvilke som skal utføres, og dermed også hvilke nye oppdrag som åpner seg opp. Er figuren din en skikkelig slem fyr (som selvfølgelig er morsomst), vil du for eksempel kunne utføre et leiemorderoppdrag en snill figur ville fått store problemer med å rettferdiggjøre.

Kampsystemet er relativt lett å sette seg inn i, men litt uti spillet må man vite hva de forskjellige tingene gjør. Tøff motstand vil dukke opp rundt nesten hver eneste sving. Når en fiende utfordrer deg, går spillet automatisk i pause og du avgir ordre til figurene dine (opptil tre stykker). Etter at dette er gjort., trykker du på ”Pause” en gang til for å sette i gang kampen, og du kan hele tiden legge til nye ordre eller sette på pause igjen for og for eksempel få oversikt over tingenes tilstand.

Holdbarheten er upåklagelig, første gangen gjennom vil du bruke alt fra 30 til 60 timer. Sistnevnte forutsetter at man har funnet og utført alle de valgfrie oppdragene. ”KOTOR” er et spill som vil oppleve flere gjennomspillinger, så du kan derfor legge til en 20-30 timer ekstra på holdbarhetstiden. Det finnes nemlig to slutter, og tro meg når jeg sier at man vil se begge.

”Er dette spillet helt perfekt?” lurer nok mange av dere på nå, og svaret er: ”Nesten”. Teknisk halter nemlig”KOTOR” bittelitt, grafikken er ikke like flott som vi er blitt vant til. Innimellom føles detaljgraden litt lav, vi vet at maskinen kan presses mye lenger. Men når det er sagt, grafikken er langt ifra stygg. Spillet inneholder også noen bugs, blant annet risikerer man å måtte starte på nytt hvis en spesiell hendelse inntreffer. Hva som skjer vil jeg ikke si, siden den er viktig for historien (når ting går som de skal), men det er forferdelig kjedelig og noe utviklerne burde fikset på den tiden spillet har brukt på turen hit. Lydsiden er derimot helt perfekt, musikken stemningsskapende og alle figurene har stemmer som passer.

Alt i alt er ”Star Wars: Knights of the Old Republic” det beste rollespillet, Star Wars-spillet og Xbox-spillet på år og dag. Har du Xbox må du rett og slett kjøpe det, spillet er faktisk så bra.

Reklame

NÅ: Milrab har oppdatert salget med sportsklokker og Oakley