RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Veslemøy Vråskar

Får du dårlig samvittighet av denne?

Sist oppdatert:
Ifølge forfatterne av «Lunsjboks» skal du få inspirasjon, ikke dårlig samvittighet.

(SIDE2): Blogger, bøker og tips om enkle matpakker i en fei - med morsomme brødskivefigurer, hjembakst, smoothies, hjemmelagde knekkebrød også videre kan ta motet fra de fleste.

For selv om det høres så himla enkelt ut når du leser hvordan du bare tar en pepperkakeform og lager et hjerte, rasper gulroten til en liten rose eller lager de lekreste havrevaflene med kli, så innhenter hverdagen selv de flittigste cupcake-mødrene og selv deres barn får skeive skiver med tørt brød og halvstiv gulost slengt i matboksen til tider.

Så, det å lage en sunn lunsjboks på bare 10 minutter høres kanskje ambisiøst ut?

Med tipsene fra Kjersti Brinch Lund og Siv Eide trenger det faktisk ikke å være det. De legger ikke lista så høyt, takk og pris. I boka « Lunsjboks » kan du nemlig bruke middagsrester og sunn ferdigmat i de ulike matpakkeboksene, i tillegg til rå grønnsaker med ulike dipper. Dippene lager du gjerne i store kvanta til bruk ved flere anledninger.

Å lage noe annet enn tre blingser med kaviar, en yoghurt og en frukt er lettere enn du kanskje tror og om du ikke klarer å lage de mest spennende lunsjboksene hver eneste dag, så klarer du det kanskje en dag eller to i uken. Og akkurat dette er forfatterne av boka opptatt av å formidle.

De vil at du skal få inspirasjon, ikke dårlig samvittighet!

- Vi er ingen supermammaer som har masse tid til å trylle fram fantastiske lunsjbokser hver dag. I likhet med de fleste, er vi midt i tidsklemma med fulltidsjobb og små barn. Men vi har funnet fram måter å organisere hverdagen på og har mange gode knep som gjør jobben lettere, sier Siv Eide til Side2.

Og legger til;

- Vi ønsker ikke å gi mammaer og pappaer dårlig samvittighet fordi de gir barna brødskiver til lunsjen hver dag. Brød er helt fint det, men legger du ved små overraskelser som grønnsaker med dipp, kokt egg, avocado og fruktsalat blir lunsjboksen kjapt mer næringsrik og spennende. Kanskje får du til å bytte ut brødskivene med pastarester eller annet fra middagen en dag i uka? Det skal ikke så mye til, sier hun.

De to jentene viser til en stor undersøkelse utført av Norsk forskningsråd tidligere i år. Den viste nemlig at de færreste skolebarn i Norge har med seg frukt og grønnsaker i lunsjboksen.

- Enda færre har med seg nøtter, tørket frukt eller bær. Den tradisjonelle norske matpakken er med andre ord ikke spesielt sunn. Den inneholder for mye mettet fett og for lite grønt.

I undersøkelsen registrerte 15 000 elever fordelt på nesten 300 skoler hva de spiste til lunsj og undersøkelsen viste blant annet at 81 prosent spiste brød, knekkebrød eller rundstykker, 29 prosent spiste frukt, 12 prosent spiste grønnsaker, 9 prosent spiste yoghurt, 1 prosent spiste nudler eller nøtter, 51 prosent spiste kjøttpålegg, 33 prosent spiste hvitost, 18 prosent spiste leverpostei og16 prosent spiste leverpostei.

- Vår generasjon er foreldre som har reist mye rundt i verden og kanskje bodd i utlandet. Vi har smakt på spennende mat fra andre land og vet at lunsjmåltidet kan by på så mye annet enn bare brød. Mange foreldre har selv kantine på jobben og har droppet den tradisjonelle matpakken. Vi mener at også barna fortjener en sunn og spennende lunsj, sier Kjersti Brinch Lund.

Selv er de to gode venninner som strevde med å lage matpakker til barna sine.

- Vi savnet en god inspirasjonsbok som ga kjappe og sunne alternativer til kjøpebrød med ost og kjøttpålegg. Det fant vi ikke, så vi lagde den like godt selv, sier Brinch Lund til Side2.

Boken inneholder 20 oppskrifter på ulike lunsjbokser, som for eksempel; Pannekakeboksen, Quinoaboksen, Suppeboksen, Risboksen, Tortelliniboksen, Wrapboksen og Fiskeboksen.

HER FÅR DU OPPSKRIFT PÅ «PLUKK OG MIKS-BOKSEN»

Brød eller rundstykke med smør eller vita margarin.
Cherrytomater og ost i terninger
Agurk i terninger, stangselleri i små biter og mango i biter.
Cashewnøtter
Dressing i eget beger (For eksempel: Fransk dressing: olje, eddik, sennep, honning eller rømmedressing: rømme, ketsjup (med mindre sukker), honning (valgfritt))
Husk at barn under ett år ikke skal ha honning.

SLIK GJØR DU:
Ta opp rundstykkene fra fryseren kvelden i forveien eller skjær 2 skiver brød, med smør eller vita margarin.
Fordel ingrediensene i boksene. En av småboksene kan brukes til en blandet salat.
Legg ved litt fransk dressing i en liten, lufttett boks.

TIPS: La barna få være med å bestemme ingrediensene, dersom du har tid ... Her er det bare fantasien som stopper dere. Du kan blande i skinke, kyllingbiter, druer, eple og så videre. Husk at barn under 2 år ikke skal spise nøtter.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere