*Nettavisen* Nyheter.

Får du i deg nok vann?

Foto: (Crestock)

- Det er en enkel regel som gjelder, sier ernæringsfysiolog.

02.07.10 21:06

(SIDE2:) Klinisk ernæringsfysiolog Inge Lindseth mener vi må bli flinkere til å lytte til kroppen.

Ingen fasitsvar
«Du må drikke minst 2 liter vann hver dag». «Pass på å drikke nok i varmen». Lyder dette velkjent?
Ernæringsfysiologen har et råd når det gjelder hvor mye væske du bør få i deg:

- Stol på deg selv. De fleste kjenner om de er tørste eller ikke. Er du tørst betyr det at kroppen trenger væske, sier Inge Lindseth til Side2.

Både han og treningsekspert Joe Friel mener du skal drikke når tørstfølelsen kommer og til den har forsvunnet. De som bør være litt mer påpasselige for å ikke bli dehydrerte er de eldre:

- Mange eldre har kanskje ikke like god tørsthetsfølelse, så de bør tenke på hvor mye væske de får i seg.

Ellers så forklarer eksperten at det er så mange faktorer som påvirker væskebehovet at det i praksis neppe er noe poeng å forsøke å regne seg frem til hvor mye væske du trenger.

- Det ikke noe fasitsvar på hvor mye vann kroppen din trenger utifra kroppsfasong, alder eller kjønn, fortsetter Lindseth.

Ernæringsfysiologen forteller at det obligatoriske væsketapet, det man taper når man ikke oppholdet seg i varmt vær og ikke beveger særlig på seg, er for en gjennomsnittsperson omtrent 1,6 liter per dag. 0,5 liter av dette må skilles ut gjennom urinen.

LES OGSÅ: De beste solkremene

Lytt til kroppen
Akkurat hvor mye av kroppen som består av vann avhenger av helse, kjønn, alder, livsstil og klima. Men i gjennomsnitt består kroppen av 65 prosent vann. Når det er varmere i været, under trening, om du har diare eller kaster opp mister du mer væske, og da vil du også naturligvis mer tørst. Inge Lindseth fra 4Mklinikken sier at det er ingen studier som sier at desto mer vann du drikker desto bedre helse får du.

- Om du drikker juice, saft eller noe annet fremfor vann når det gjelder å slukke tørsten har ikke noe å si, væske er væske, sier han.

Hvor mye væske når du trener?
Hvor mye du skal drikke når du trener avhenger av forholdene, hvor hardt du trener og hvor mye du svetter. Ikke fokuser på hvor mye du tror du har mistet og får mye væske du bør innta.

«Tørsten er en mekanisme som sier i fra, utfordringen er selvfølgelig å være oppmerksom til denne følelsen. Hvis du er oppmerksom er det ikke nødvendig å gi den en dypere vurdering. Husk også at du ikke bare får væske gjennom drikke men også det du spiser, og derfor er det umulig å si noe om hvor mye man trenger nå og da. Igjen, kjenn etter når du er tørst, også under selve treningen», skriver Joe Friel.

Dødelig med for mye vann
Hvis du tvinger inn store mengder vann i kroppen over en kort tidsperiode, vil nyrene kjempe for å fjerne vannet for å holde det samlede inntaket på et trygt nivå. Blodsirkulasjonssystemet vil dermed bli fortynnet med overflødig vann, og vannet vil sive inn i cellene fra blodet som forsårsaker av cellene vil svelle. Dette kan føre til hevelse i hjernen og at hjernen din blir klemt, noe som kan føre til døden. Vann-drikkingskonkurranser kan derfor være svært farlig.

Viktig
Det mange mennesker kanskje ikke tenker på er av mye av det daglige væske-behovet også kommer fra mat. I stedet for å anbefale «hvor mange glass med vann» en person behøver har forskere konkludert at vi bør tenke på det vi spiser for å opprettholde en god helse. Dette innebærer væske fra en rekke kilder inkludert kaffe, te, melk, juice, frukt, grønnsaker og andre matvarer.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.