RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Shutterstock (Shutterstock)

Får du ikke sove?

Ikke gjør dette.

(SIDE2): Mange mennesker opplever søvnløshet, eller insomni, en eller flere ganger i løpet av livet.

Kroniske søvnproblemer
10 prosent av oss har kroniske søvnproblemer, ifølge The Huffington Post.

Når stirrer på klokken, time etter time, natt etter natt, er det vanskelig å vite hva man skal gjøre - eller hvordan man skal få en god natts søvn.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Det folk flest ofte føler er frustrasjon over søvnen som aldri kommer.

Dette er noen av feilene du mest sannsynlig gjør, og hva du bør gjøre i steden for:

Ikke se på klokken
Snu klokken inn mot veggen, eller gjem den under sengen. Hvis du konstant ser på klokken, og sjekker tiden, vil du forsterke tanken om at du «aldri» kommer til å få sove.

Ikke ligg i sengen i mer enn 15 minutter
Forlat soverommet, og finn en stille aktivitet som du kan drive med. Du kan for eksempel lese en bok, eller se på et kjedelig TV-program - fra en komfortabel sofa.

Det er viktig å minne hjernen på at sengen er et sted å sove i, og ikke et sted for å ligge våken og bekymre seg.

Ikke ha på sterkt lys
Hvis du må stå opp, ikke skru på sterkt lys. Ha et dimmet lys eller en nattlampe på soverommet. Hvis du skal se på TV så la lyset fra TV-en eller dataen være den eneste lyskilden.

Lys forstyrrer produksjonen av melatonin, som er et hormon som regulerer søvn i hjernen.

Ikke stimuler hjernen
Ikke les nyheter eller sjekk økonomien når det leggetid. Dette gjør at hjernen din forsetter å arbeide gjennom natten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere