RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Mange borettslag tillater ikke folk å lade elbil på felles parkeringsområder. Lundsløkka borettslag er et av dem. Styremedlem Per Christian Babik forklarer i saken hvorfor de ikke tillater elbiler, blant annet fordi kontaktene på parkeringen er beregnet på motorvarmere, P-plassene fordeles etter ansiennitet og det er et spørsmål om fordeling av kostnader.
Mange borettslag tillater ikke folk å lade elbil på felles parkeringsområder. Lundsløkka borettslag er et av dem. Styremedlem Per Christian Babik forklarer i saken hvorfor de ikke tillater elbiler, blant annet fordi kontaktene på parkeringen er beregnet på motorvarmere, P-plassene fordeles etter ansiennitet og det er et spørsmål om fordeling av kostnader. Foto: Geir Egil Skog

Får ikke lade elbil

Sist oppdatert:
Salget av elbiler øker, men i mange borettslag får ikke beboerne lov til å lade de lydløse bilene.

(Romerikes Blad): - Her er det ikke mulig å lade elbiler på fellesparkeringen. El-anlegget er beregnet på motorvarmere, og er ikke dimensjonert for elbiler. Derfor har vi sagt nei til forespørsler om lading av elbiler, sier styremedlem og parkeringsansvarlig, Per Christian Babik, i Lundsløkka borettslag i Lillestrøm til Rb.no.

- Velkjent utfordring

Ifølge Norsk Elbilforening er dette langt fra eneste borettslag som nekter lading av elbiler i felles parkeringsanlegg. Romerikes Blad har vært i kontakt med flere borettslag på Romerike, som bekrefter det samme.

- Det er en velkjent problemstilling i mange borettslag. Men vi mener det er et helt unødvendig problem. I stor grad bygger det på uvitenhet om hva elbiler trenger av strøm og hvordan borettslag enkelt kan tilrettelegge, sier generalsekretær i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold fra Lørenskog.

Han mener el-anleggene i de aller fleste garasjeanlegg tilknyttet borettslag eller boligsameier tåler lading av fem-seks elbiler uten spesielle grep.

- Det finnes også mange muligheter for å bygge ladepunkter i eksisterende garasjeanlegg. Derfor har vi laget en veileder som viser hvordan borettslag kan gå fram, sier han.

Må betale selv

Styreleder Leif Tolleshaug i Alexander Kiellands gate Borettslag 1 beboerne selv kan tilrettelegge for lading.

- Men de får ikke lade på fellesskapets regning, så det forutsetter at de tilrettelegger og installerer egen strømmåler på ladeenheten på sin egen parkeringsplass, for egen regning, sier Tolleshaug.

Babik opplyser at det ikke finnes noen planer om å montere ladepunkter for elbiler i Lundsløkka borettslag med det første.

- Det er et spørsmål om kostnader, og fordelingen av disse. Om borettslaget bygger ladepunkter må det betales gjennom økt husleie, og slikt må i så fall styret med generalforsamlingen avgjøre. I tillegg har vi parkeringsplasser som fordeles på ansiennitet, så det er vanskelig å holde av faste plasser til elbiler, sier Babik.

Ønsker tilrettelegging

Elbilforeningen mener utbyggere i større grad må tilrettelegge for at flere vil bruke elbil.

- Det er viktig å få inn dette tidlig i planleggingen, det å tenke på ladepunkter helt fra starten, sier Sletvold.

Han mener elbilsalget kunne vært betraktelig høyere.

- Hvis vi legger til grunn at 20 til 25 prosent av Norges befolkning bor i borettslag eller boligsameie, så er det klart at salgstallene kunne vært høyere dersom flere boligsammenslutninger tillot lading, sier Sletvold.

Styrene avgjør

203 borettslag på Romerike er tilknyttet Bori. De har ikke oversikt over hvor mange som tillater lading av elbiler.

- Det er opp til styret i hvert borettslag å tilrettelegge med henblikk på lading av elbil, opplyser markedssjef Lill Eriksen i Bori til Romerikes Blad.

- Hvorfor nekter noen borettslag beboerne å lade elbiler i felles parkeringsanlegg?

- Bori er ikke kjent med at dette er en stor problemstilling i våre tilknyttede borettslag, men vi vil tro at for de borettslagene hvor det ikke er tilrettelagt for lading av elbiler i tilknytning til borettslagets parkeringsanlegg, kan det by på utfordringer når beboere lader sin elbil og dette igjen kan påvirke felleskostnadene for alle beboerne i laget.

- Hvordan tar dere høyde veksten i elbilsalget når nye boligprosjekter planlegges?

- Hvis det er kostnadsmessig forsvarlig kan vi tilrettelegge for lading av elbil, men dette har ikke vært etterspurt og derav ikke aktuelt hittil, sier hun.

Ladestøtten oppbrukt

Akershus fylkeskommune har hatt en pott på to millioner kroner, til borettslag som ønsket å bygge ladestasjoner for elbiler.

- Det var førstemann til mølla å søke støtte på inntil 10.000 kroner per ladepunkt. Nå er potten på to millioner kroner brukt opp, sier klimarådgiver Daniel Molin fylkeskommunen.

- Kommer ny ordning?

- Vi har fortsatt midler til utbygging av ladestasjoner, og er i dialog med kommunene. Vi er kjent med at lading av elbiler er en utfordring i borettslag, og er gjerne med på finansieringstilskudd, men vi ønsker at det skal skje gjennom kommunene, sier Molin.

Les flere saker fra Rb.no her

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere