*Nettavisen* Nyheter.

Får ikke starte på skolen om de ikke snakker godt nok dansk

SKOLESTART: Undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil har signert en avtale som gjør at alle danske barn må bestå språktester før de får starte i første klasse på barneskolen. Foto: Colourbox / Socialdemokratiet Partikontoret

Undervisningsminister Pernille Rosenrantz-Theil i Danmark innfører språktester på barnehagebarn i ghetto-områder.

05.07.19 13:53

Dette gjelder barn som går i 0. klasse, som de har i Danmark. Det er trinnet like før første klasse. Består de ikke denne språktesten, får de ikke starte på skolen.

Ifølge avisen B.T. vil dette ramme hvert fjerde barn som skal starte på Tingbjerg Skole over sommeren. Rektor på skolen reagerer.

- Jeg synes det er etisk feil at barn i alderen seks til syv år må testes, for på den måten blir det barna selv som er ansvarlige for å lære seg språket godt nok. Barn som ikke består blir tatt ut av fellesskapet og må ta farvel med kameratene sine, sier rektor Marco Damgaard til B.T.

Les også: Alle barn skal kunne norsk før de begynner på skolen

Han understreker imidlertid at han er veldig for å tilrettelegge og jobbe for at barn med språkvansker får hjelp.

Avtalen om at denne språktesten skal gjennomføres fra og med neste år, ble underskrevet av Rosenkrantz-Theil (Socialdemokratiet) tirsdag denne uken.

Klikk på bildet for å forstørre.

FELLESSKAP: For at barn skal kunne delta i det sosiale fellesskapet på skolen er det viktig at de kan snakke godt nok dansk. Foto: Colourbox

Styrker forutsetningene

Formålet med språktestene er å styrke forutsetningene til barna, slik at de får et godt utbytte av skolegangen, ifølge B.T.

Samtidig vil språktestene sikre at alle barn fungerer godt både sosialt og faglig på skolen når de begynner i første klasse, fremkom det av Undervisningsministeriets pressemelding.

Det er derfor viktig med løpende testing av elevenes språklige ferdigheter kombinert med språklig opplæring både på skolen og hjemme.

44 skoler har allerede testet språkprøvene, og ifølge tall fra Undervisningministeriet skal dette ha ført til at hver fjerde elev ble dumpet av skolene.

Les også: Deler av kjøreopplæringen skal ikke regnes som fravær

- Udansk

Formann for skolelederforeningen i Danmark, Claus Hjortdal, har uttalt seg til B.T. om hva han mener om det nye regelverket.

- Vi straffer ikke barn i Danmark ved å la de gå om igjen. Det er udansk, sier han til avisen, og mener at språktestene ikke vil ha noen effekt på problemene de skal løse.

Han stiller også spørsmål til hva som skjer om barna ikke består testene, og når de da skal kunne gå ut av barnehageklassen.

Klikk på bildet for å forstørre.

FØRSTE KLASSE: Før danske barn skal starte i første klasse på barneskolen er det viktig at de er språkdyktige, mener undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil. Foto: Colourbox

I forbindelse med det danske valget i juni skrev Jan Bøhler, medlem av Stortingets justiskomité, et innlegg i Nettavisen. Der tok han blant annet opp dette med språktester av barn før skolestart.

- Da jeg var på besøk i Århus for ti års tid siden, hadde de under sosialdemokratisk styre innført et system med grundige språktester av barn før skolestart. Ingen skoler i noen del av byen skulle ha flere enn 20 prosent elever med små eller ingen dansk-kunnskaper, skrev han.

Les også: Kartlegging av alle barnehage-barn er sløsing med tid

Godt tiltak

Den gang var det, ifølge Bøhler, slik at når man kom over denne grensen på 20 prosent på noen av skolene, ble elever busset til andre skoler.

- Det viste seg at mange av elevene som ble busset, og foreldrene deres, hadde positive opplevelser med dette, og at det hadde gitt dem bedre muligheter for å lykkes på skolen, skrev Bøhler.

Da Nettavisen snakket med Bøhler fredag ettermiddag, sa han at han er veldig positiv til at det blir innført språktester før skolestart.

- Det er viktig at barna snakker språket før de starter på skolen, så jeg synes det er bra at de stiller krav til at barn må lære seg dansk, sier han.

Klikk på bildet for å forstørre.

TI ÅR SIDEN: Allerede for ti år siden, da Jan Bøhler var en tur i Danmark, fikk han høre om at danskene ønsket å språkteste barn før skolestart. Foto: Paul Weaver (NA Bilder)

Han håper imidlertid de innfører like grundige tester over hele Danmark slik det var i Århus for ti år siden. Samtidig trekker han fram viktigheten av å teste barna tidlig.

- Det er ikke nok å språkteste barna like før de begynner på skolen. De bør språktestes for eksempel når de er to og fire år gamle, slik jeg har hørt at de gjør på en helsestasjon i Oslo. På denne måten kan barnehagen ta grep slik at barna kanskje blir bedre i språket innen skolestart, sier han.

14.000 med tilpasset norskopplæring

I Oslo-skolen, som omfatter alle trinnene fra første klasse på barneskolen til tredje klasse på videregående, er det rundt 24.000 minoritetsspråklige.

14.000 av disse har tilpasset norskopplæring. Det kommer fram av statistikk fra Oslo kommune.

- Flere steder i Oslo er andelen som har tilrettelagt norskundervisning mer enn 20 prosent, sier Bøhler.

I mai skrev to høyrepolitikere et meningsinnlegg i Nettavisen om at norske barn bør kunne norsk godt nok før skolestart.

- Oslo Høyres mål er at alle barn skal kunne godt nok norsk før de begynner på skolen. Det er en vågal ambisjon, men helt nødvendig for å løfte alle barn, skrev Mathilde Tybring-Gjedde og Saida Begum.

Klikk på bildet for å forstørre.

HØYRE-POLITIKERE: Mathilde Tybring-Gjedde og Saida Begum. Foto: NTB/Scanpix/Montasje Nettavisen

Førstnevnte er stortingsrepresentant for Oslo Høyre, mens Begum er ordførerkandidat for Høyre i Oslo.

De skrev også at over 70 prosent av førsteklassinger på noen skoler får vedtak om særskilt norskopplæring.

Norske barn må ha gode språkkunnskaper

Også Jan Bøhler mener det er viktig at norske barn lærer seg før skolestart.

- Vi bør kartlegge språklige ferdigheter så vi vet at barna er rustet for skolen. Det er viktig å få oversikt over hvor mange barn som har svake norskkunnskaper, sier han til Nettavisen.

Han mener imidlertid ikke at norske barn skal måtte utsette skolestarten på tross av manglende språkkunnskaper.

- Modellen i Århus var god, hvor barn som hadde svake språkkunnskaper ble fordelt på skolene. Men det finnes jo flere gode måter å løse dette på. Det beste er jo at barna lærer seg godt norsk i barnehagen, sier han.

Bøhler mener derfor det, foruten gode språktester i tidlig alder, er viktig at barna snakker norsk sammen i barnehagen og at alle som jobber der snakker god norsk.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.