RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Får tilbud om ny leilighet etter medieoppslag

Foto: Hege Frostad Dahle (Jarlsberg Avis)
Sist oppdatert:
- Vi tilbyr Unni Svendsen ny leilighet. Hun kan ikke bo under så uverdige forhold, sier rådmann Thor Smith Stickler. Per Haavardtun opplyser at dette var kommunen kjent med.

For fem år siden fikk Unni Svendsen (55) kreft i halsen, og måtte gjennom et trettitalls behandlinger og fikk fjernet fem svulster. Siden har hun vært uføretrygdet, skriver Jarlsberg Avis.

De samme årene har Svendsen vært i jevnlig kontakt med boligkontoret i Vestfold-kommunen Holmestrand, og klaget på tilstanden i sin kommunale leilighet, som er full av fukt og mugg både utvendig og innvendig. Men klagene til Svendsen har ikke nådd fram til kommunen, og da hun har ringt boligkontoret har hun blitt møtt med spørsmålet «hva har du å klage på, da?».

Svensen har ikke vært i stand til å finne seg alternativ bolig, ei heller gå ut på det åpne markedet.

Les mer om saken: - Hva har du å klage på?

Etter fem år med klager, ser det ut til at kommunen - etter medieoppslag - endelig vil hjelpe.

- Vi vil tilby Svendsen ny leilighet. Dette er uverdige forhold, slik bildene viser. I tillegg går vi igjennom bygningsmassene for å finne ut om boligen er beboelig, sier rådmann Thor Smith Stickler, til Jarlsberg Avis.

Kjent med situasjonen
Virksomhetsleder for kommunalteknisk avdeling Per Haavardtun opplyser at Holmestrand kommune var kjent med situasjonen i Bilet 20.

- Vi var klar over situasjonen ved de kommunale leilighetene i kommunen. Deriblant Bilet 20 fra eiendomsforvalters side, forklarer Haavardtun til Jarlsberg Avis.

- Hvorfor har det ikke blitt gjort noe med forholdene når dere var klar over situasjonen?

- Vi har dessverre ikke midler til å sette i gang et omfattende vedlikeholdsarbeid.

Skyver ansvaret videre
Haavardtun mener at det ikke er informasjon- eller kommunikasjonssvikt i etaten selv om en kvinne kan leve under de forholdene som er i den aktuelle leiligheten, og at de ansvarlige i tillegg er klar over situasjonen. Som eiendomsforvalter skyver Haavardtun ansvaret videre til boligkontoret og spør om det var riktig at leilighetene ble leid ut i utgangspunktet.

Neglisjert vedlikeholdet
Haavardtun viser til at Holmestrand kommune har neglisjert vedlikeholdet ved alle kommunale bygg over en lang periode.

- En vaktmester måtte opp å slå igjen vinduet i vinter. Hvorfor meldte ikke han ifra om forholdene?

- Holmestrand kommune jobber med en rullering av boligsosial handlingsplan, sier han videre.

- Spørsmålet er om leilighetene skulle vært leid ut i det hele tatt, mener Haavardtun. Han legger til at byggeier har sagt at beboerne må ut for at de skal vurdere og eventuelt utbedre leilighetene.

- Nav har fått beskjed om å finne midlertidige boliger til de som i dag er bosatt i Bilet 20. Vi skal ha en full gjennomgang av huset for så å bestemme hva vi skal gjøre. Omfanget av vedlikeholdet vil være avgjørende.

Bilet 20 har gjennomgått mindre vedlikehold.

Dårlig stand ved andre boliger
- Huset har nylig fått nye takplater. Men vi har ikke nok vedlikeholdsmidler til å rekke over alt som er nødvendig for kommunen.

Holmestrand kommune har fire kommunale sosialboliger. Standarden skal være dårlig ved alle boligene, skal vi tro Haavardtun.

- Vi vet at Holmestrand kommune har hengt etter med vedlikeholdet i mange år. Det er en av årsakene til at vi er der vi er i dag, mener virksomhetslederen.

Oppfattes som uverdige boforhold
Kommunalsjef Anne Marit Bakka synes det er leit at noen bor under slike forhold som kan oppfattes som uverdige boforhold.

- Er du kjent med Folkehelsas norm fra 1998 om at synlig fukt og muggsopp ikke skal forekomme?

- Ja, uverdige boforhold er ikke akseptabelt, sier Bakka. Med rullering av boligsosial handlingsplan håper også Anne Marit Bakka at det skal være løsningen slik at kommunen ikke havner i en slik situasjon igjen. Boligsosial handlingsplan ble nevnt i flere sammenhenger mandag. Både fra virksomhetsledere, Nav, kommunalsjef Bakka, rådmann Stickler og ordfører Svele.

- Men en plan hjelper ikke for situasjonen til Unni Svendsen?

- Nei, men med rulleringen håper vi at vi skal unngå slike situasjoner, avslutter Bakka og legger raskt til at boligsosial handlingsplan vil legges fram i løpet av de neste månedene.

- For enkelt å skylde på penger
Ordfører Alf Johan Svele påpeker at det er for lett å skylde på for lite midler.

- Hvis boligen er så ille som bildene viser, og er helseskadelig, må de ansvarlige være kreative og komme fram med nye løsninger, sier Svele.

- Det er skremmende og for jævlig hvis denne kvinnen har klaget i fem år uten at det har skjedd noe. Vi leter nå i våre arkiv for å se om vi kan finne noen loggførte klager. Det skal ikke være slik at hvis noen ringer inn en klage at dette ikke blir loggført. Her må vi se på rutinene i kommunen, forklarer Svele og er tydelig oppbrakt.

Rutinen er at når man snakker med en saksbehandler og fremmer en klage per telefon, skal denne loggføres. Dette har det blitt innskjerpinger på etter at rådmann Thor Smith Stickler kom inn i stillingen.

- Hvis leiligheten ikke er levelig, må vi finne en løsning til beboeren så fort som fy, sier han og hever stemmen.

- Hvis vi som politikere hadde fått fremlagt slike bilder fra vedlikeholdsavdelingen, tror jeg neppe vi hadde valgt å fortsette å leie den ut. Har man ikke midler til vedlikehold, kan man ikke overse de som faktisk bor der, sier han og rister på hodet.

Svele mener at det blir for enkelt å skylde på dårlig økonomi.

- Hvis de mener at noe MÅ gjøres, og at de ikke har nok penger, må de henvende seg til politikerne i kommunen. Slik at de må omdisponere eller ta avgjørende valg for befolkningen, mener Svele.

Les flere saker hos Jarlsberg Avis her.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere