RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Farstad avviser brudd på etikk

Sist oppdatert:
I et nytt leserinnlegg avviser Farstad kritikken som er relatert til selskapet knyttet til saken om anbudsprosessen i Hydro
Dette skriver Farstad i en pressemelding:

Vi viser til vår pressemelding sendt ut tidligere i dag
hvor vi informerte om at vi ville komme tilbake med
ytterligere informasjon om grunnlaget for Norsk Hydros
kansellering av intensjonsavtalen med Farstad Shipping.

Ifølge Norsk Hydro hadde de avdekket at teknisk informasjon
var håndtert i strid med Hydros prosedyrer. Konkret var
dette relatert til ulik fordeling av teknisk informasjon
før anbudet ble innlevert i begynnelsen av september. Hydro
henviste til to e-mailer, hvor det spesielt ble lagt vekt
på en e-mail sendt fra Norsk Hydro til Rolls Royce Marine
den 24. august 2004. Vektleggingen på den e-mailen skyldes
at mailen ble sendt fra Norsk Hydro etter at
anbudsinnbydelsen var distribuert og at den kun ble sendt
til Rolls Royce. Den andre e-mailen var sendt før
anbudsinnbydelsen gikk ut fra Hydro.

Denne korrespondansen har vært helt ukjent for Farstad
Shipping frem til Hydro opplyste om den. Avsender av
mailen er saksbehandleren i Hydro som har vært omtalt i det
siste og mottaker er designsjef i Rolls Royce. Rolls Royce
har presisert overfor oss at mottakeren av mailen ikke har
distribuert denne videre.

Når det gjelder mailens innhold, omhandler den synspunkter
av teknisk karakter fra vedkommende saksbehandler i Hydro
og knyttet til et utviklingsprosjekt opprinnelig initiert
av Norsk Hydro. Det uheldige var at dette kom i anbudsfasen
og var relatert til et skipsdesign som Farstad fikk
eksklusiv rett til å tilby. Det er ikke mulig å vite om
denne mailen har hatt noen innvirkning på detaljer i det
endelige designet. Siden det ikke kan dokumenteres at
tilsvarende informasjon på dette tidspunktet var
tilgjengelig også for andre bydere, ble dette betraktet av
Hydro å være i strid med Hydros prosedyrer. Når vi nå har
sett innholdet i mailen i forhold til tidspunktet den er
sendt på, har vi forståelse for at dette er et brudd på
Hydros interne anbudsprosedyrer.

Det er også viktig å informere om at Rolls Royce sin
designsjef (mottaker av mailen) har vært styremedlem i
Farstad Shipping siden tidlig på 90-tallet. Vi vil
presisere at det ikke på noe tidspunkt har vært grunnlag
for å stille spørsmål ved hans integritet, ei heller i
denne saken.

Etter at denne saken har kommet opp, har det i bl.a. i
media blitt stilt en del spørsmålstegn knyttet til etikk og
forretningskultur. Farstad Shipping håper at ovennevnte
redegjørelse kan bidra til å rette opp igjen noen av de
skadene denne omtalen har hatt for selskapet. Vi kan ikke
se at vi på noe stadium i denne anbudsprosessen har
medvirket til noe som fortjener den mistenkeliggjøring som
er en konsekvens av det inntrufne.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere