*Nettavisen* Nyheter.

Fast gjør oppkjøp (Ny2)

Fast og toppsjef John M. Lervik foretar et overraskende oppkjøp. Fast kjøper publiseringsløsningsdelen til NextPage. Fast-sjefen vil nå bruke pengene fra salget av internett-delen til ytterligere oppkjøp

19.05.08 00:46

(Korrigert)



(Ny: Kommentarer fra Lervik)



I en overraskende melding kommer det frem at Fast kjøper publiseringsløsningsdelen til amerikanske NextPage.



NextPage vil motta 6 millioner i kontanter fra Fast. I tillegg vil selskapet motta en resultatavhengig betaling på 9 millioner dollar. Totalt kan kjøpesummen komme opp i 15 millioner dollar over fire år.



Avtalen ventes å avsluttes i september 2004.



Overraskende endring

Samtidig med meldingen onsdag, varsler Lervik at det kan bli aktuellt med flere oppkjøp. Lervik ønsker å bruke av millionene etter salget av internettdelen til Overture til å kjøpe mer, men investorene kan komme til å vente like lenge som ved sist oppkjøp. Mellom onsdagens oppkjøpsannonsering og oppkjøpsannonseringen forrige gang har det gått ett år.



- Vi er åpne for videre oppkjøp, sier Lervik til iMarkedet.



Omsetningen i delen Fast nå kjøper var i årets åtte første måneder på 6 millioner dollar. Lervik anslår årsomsetningen i 2004 til 9 millioner dollar.



Vil tilby hele pakken

Den nye satsingen på publiseringsløsninger, betyr at Fast til satse på å tilby kundene en totalpakke inkludert søk. I dag har Fast solgt sitt søk sammen med ulike publiseringsløsninger.



Med i avtalen følger 500 kunder og produktene NXT, Folio, LivePublish og GetSmart. Fast overtar 34 ansatte fra NextPage, som alle vil legges inn under Fasts organisasjon i USA.



På kundelisten til NextPage er ABN AMRO Bank, Chubb Group of


Insurance Companies, Deloitte & Touche, Wolters Kluwer og Reed


Elsevier.



NXT er en serverbasert publiseringssuite for forlag og selskaper for informasjon på internett og på intranett. Folio er en produktsuite for CD og DVD med en Windows-klient.



GetSmart er en Knowledge Management-applikasjon for helpdesk og kundesentere.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.