RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fast-Lerviks planer

Sist oppdatert:
iMarkedet.no har snakket med Fast-sjef John M. Lervik om planene fremover. Her får du noen av programvaresjefens planer
iMarkedet.no har spurt Fast-sjef John M. Lervik om de videre planene til det norske programvareselskapet. Det stilles store krav til selskapet, som har hoveddelen av sin virksomhet innen datasøk. Derfor lurte iMarkedet.no på hva som vil drive veksten fremover for Fast.

Personlig søk vs. PC-søk

Den nye 'hotte' trenden innen søk nå er PC-søk, eller det man i dataverden kaller desktop-search. Internett-kometen Google og programvarekjempen Microsoft har lansert produkter innen dette området.

Desktop-søk gjør det mulig for brukeren å finne frem informasjon på PCen ved å søke etter spesielle ord i sine egne arkiver. Av en eller annen merkelig grunn har dette ikke vært standard fra Microsoft til nå.

Lervik skjønner at denne typen produkt er det lite penger i for Fast, fordi Microsoft allerede nå skal gi bort dette gratis. Derfor tyder alt på at Fast vil utvide begrepet noe, og heller se på en løsning som gjelder for personlig informasjon på serverplattformen, på internett og selvsagt på PCen.

Fast-sjefen ønsker ikke å gå ut med hvordan dette skal selges til kundene, men det er på det rene at løsningen vil kunne utvikles basert på den eksisterende søkeplattformen Fast ESP.

Etterligner Siebel-strategi

Videre er det klart at Fast vil fortsette satsingen på spesialtilpassede bransjeløsninger, såkalte SDAer.

I dag har Fast løsninger for markedsanalyse, e-handel og Gule Sider-segmentet, blant annet. Fremover kommer selskapet med enda to nye bransjeløsninger. Den ene er innen publishing-markedet, mens Lervik ikke ønsker å gå ut med hvilken bransje den andre løsningen blir rettet mot.

Lervik sier videre at Fast nå jobber tett med konsulentselskapene, og da særlig Accenture. Siebels satsing med nettopp Accenture innen CRM (kundehåndteringssystemer) er et mønster for Lervik & Co.

Accenture er særlig sterke innen telekom- og finanstjenesteområder.

I dag er 22 personer i Accenture sertifisert for Fast, mens tilsvarende sertifisering for Siebel er 4.000. Lervik legger altså ikke skjul på at det er store ambisjoner for sertifiseringsprogrammet fremover.

- Ingen har gjort dette i søkemarkedet før, sier Lervik.

Satsingen på SDAer har vært svært vellykket mener Lervik.

- Det kan være unntak, men vi har tatt rubbel og bit av de store avtalene innen gulesider, store portaler og high-end e-commerce den siste tiden, sier Lervik og sier at man ønsker å gjøre det samme innenfor Publishing-området fremover.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere