RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Feil i nettall fra INMA

Sist oppdatert:
INMA gikk på en skivebom da de rapporterte rekordvekst på 72 prosent på nett. Den reelle veksten er på 33 prosent.

Bransjeforeningen for Interaktiv Markedsføring (INMA) rapporterte, sammmen med MBL og Nettforum, en massiv vekst i nettannonseringen på 58 prosent fra september i fjor til september i år. Totalt har det nå blitt annonsert for over 300 millioner kroner på nett.

Men nå viser det seg at veksten er feil. En av de større aktørene har rapportert inn feil tall for 2002 til analysebyrået, noe som igjen har medført at det for samme år ble rapportert for lav omsetning.

Dermed er annonseveksten på Internett på det nærmeste halvert. Den riktige veksten for den totale nettannonseringen er på 33 prosent, mot de 58 prosentene som ble rapportert ut til mediene tidligere denne uken.

Veksten i merkevareannonseringen er mer enn halvert, fra 72 prosent til 34 prosent. INMA opplyser at tallene for 2003 er korrekte og uendrede.

Merkevareannonser bidrar med størsteparten av omsetningen. Så langt har norske merkevareannonsører lagt igjen 219 millioner kroner på nettet. Til sammenligning står rubrikk for nær 100 millioner kroner av annonseinntektene til norske nettmedier.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere