*Nettavisen* Nyheter.

Felt for sex-sjikane av Bjørnebye

Pressen Faglige Utvalg (PFU) mener Agderposten brøt god presseskikk da avisen skrev om en rykteflom på nettet rettet mot tidligere Start-trener Stig Inge Bjørnebye.

30.01.08 22:14

I fjor høst ble det lagt ut flere grovt sjikanerende leserinnlegg på nettsidene til Fædrelandsvennen. Agderposten skrev en artikkel om leserinnleggene.

Krenkende

Bjørnebye har i ettertid betegnet oppslaget og nettinnleggene som det mest krenkende han har opplevd. PFU var da heller ikke særlig i tvil om at Agderpostens artikkel er brudd på god presseskikk. Hele utvalget stilte seg bak uttalelsen, som feller avisen for å ha brutt Vær Varsom-plakatens punkt 4.1 om saklighet og omtanke, melder nettstedet Kampanje.com.

Strengere regler

I Bjørnebye-saken gjentar PFU at redaksjonene har et selvstendig ansvar for å fjerne debattinnlegg som bryter med god presseskikk.

PFU har flere ganger strammet inn på denne praksisen og viser på dagens møte til at den ansvarlige redaktøren har ansvar for hele mediets innhold, også nettdebattene.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag