*Nettavisen* Nyheter.

Fem enkle måter å slippe ryggvondt

Foto: Paul Weaver (Paul Weaver - Nettavisen)

Sliter du med vond rygg? Her er fem enkle måter som kan gjøre den smertefri.

(SIDE2:) Ifølge Health.com lider omkring åtte av ti av smerter i ryggen en eller annen gang i løpet av livet. Særlig kvinner er utsatt for holdning og ryggproblemer. Blant annet takket være de tunge håndveskene vi bærer rundt på, graviditet og ved å bære rundt på barna våre.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

Enten du prøver å bli kvitt smertene eller ønsker å forebygge de, så kan disse tipsene hjelpe deg godt på vei.

Spis brokkoli
Du vet vel at kalsium er nøkkelen til et sterkt skjelett, men japansk forskning har funnet ut noe annet som også er nødvendig; Vitamin K. Man tror at vitaminet, som finnes i brokkoli, spinat og andre grønne bladgrønnsaker, hjelper kalsiumet til å bli værende i skjelettet og gjøre det fast. Jo sterkere skjelettet er, det sterkere blir hele kroppen og det minsker sjansene for en skade som kan gi ryggsmerter.

Klikk på bildet for å forstørre.

Ha mindre i veska
Hvis veska eller stresskofferten din veier mer enn ti prosent av vekten din, så er den for tung. Du må også bære den riktig. Det beste er å finne en modell som har en lang reim slik at du kan bære den over brystet. Hvis du ikke kan la være å bruke den med kort reim, så bytt skulder hvert 20. minutt.

Sov riktig
En hardere seng er kanskje ikke bedre for ryggen din. Nyere undersøkelser viser at de som sover i mykere senger har færre plager i nedre deler av ryggen enn de som sover på hard madrass.

Dersom du lurer på hvordan pute du skal velge, så skal ikke puta heve hodet slik at det ikke er på linje med ryggsøylen. Hvis du sover på ryggen, så skal ikke haken bli presset mot brystet. Dersom du sover på siden, så skal ikke hodet bli presset mot skulderen.

Stram magemusklene
Dersom du har sterk kjernemuskulatur, så kan det hjelpe til å beskytte ryggen mot skader. Gjør tolv repetisjoner, og gjenta to til tre ganger etter hverandre, for å forebygge ryggproblemene. For best resultat anbefales det at man trener magen to til tre ganger per uke.

Få god holdning
Når du sitter ved pulten i åtte timer om dagen, så kan det virkelig være belastende for ryggen.

Pass på å sitte med ryggen inntil stolryggen, og ha begge føttene plantet i gulvet. En annen mulighet er å bruke en stor treningsball som kontorstol. Begynn forsiktig med bare 20 minutter av gangen, og hvis det føles bra, så fortsett med det.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.