RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fem matvarer for hjertet

Sist oppdatert:
Se hva hjertet ditt blir glad for at du putter i munnen.

(SIDE2): Du kan forebygge hjertelidelser ved å spise mat dom beskytter hjertet ditt. Her er listen over hjertevennlig mat, ifølge WebMd .

BLÅBÆR
Masse antioksidanter og ifølge en amerikansk undersøkelse gjort ved USDA Human Nutrition Center så har bærene toppscore i antioksidant aktivitet i kroppen sammenlignet med 40 andre frukt og grønnsaker. Anthocyanin, som man tror er antioksidanten som har ansvaret for helsefordelen kan man også finne i bjørnebær, bringebær, solbær og røde druer.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

LAKS
Fet fisk som laks er en av matvarene som er ekstra gunstig for hjertet.

- Laks er tilgjengelig, overkommelig på pris, raskt å tilberede og enkel mat. Det er også en av de beste kildene til det sunne omega-3 fettet.

Du kan også spise: makrell, sardiner eller sild for å få i deg det samme sunne fettet.

forskning har ledet fram til at omega-3 fettsyrer kan forhindre blodpropp og at blodet levrer seg.

Blodårene blir også mindre utsatt for å trekke seg sammen, noe som gjør hjertet mindre utsatt for uregelmessig hjerterytme.

SOYAPROTEIN
Soyaprotein er rik på omega-3 fettsyrer, vitaminer og mineraler og er en god erstatter for rødt kjøtt. Soyaprotein inneholder også mindre fett og mer fiber enn en rekke kjøttyper.

De som har problemer med høyt kolesterol kan ha nytte av soyaprotein dersom det spises i et helhetlig fettfattig kosthold. Forskere har funnet at mennesker som spiste en rekke ulike matvarer som er bra mot høyt kolesterol fikk senket kolesterolverdiene like mye som de som gikk på medisin.

Soyaprotein får du fra soyabønner, soyanøtter, soyamelk, energisjokolader, frokostblanding med soya eller tofu.

HAVREGRYN
En halv kopp med havregryn inneholder omtrent 130 kalorier, fem gram med hjertevennlig fiber som senker kolesterol og holder kroppsvekten på et sunt nivå.

En annen fordel er at havre er mettende og enten du spiser det i en frokostblanding, bare havregryn med melk eller som havregrøt så vil du mest sannsynlig være mett og god fra til lunsj. Det gjør at du slipper å småspise annet usunt snacks.

Havregryn, hvete, bygg, rug, hirse, brun ris og villris hjelper dessuten med å redusere risiko for diabetes, som i seg selv er en risikofaktor for hjertesykdom.

Det er viktig å bruke helkornprodukter og ikke raffinerte produkter. Raffinerte korn mister vitamininnhold og fiber.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

SPINAT
Den mørkegrønne grønnsaken, og resten av spinatens slekt, som brokkoli og grønnkål inneholder et høyt innhold av vitaminer, mineraler og antioksidanter som beskyter mot kardiovaskulær-vaskulær sykdom. Det er også en kilde til omega-3. Spinat er også rik på folat.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere