RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fem myter om vektnedgang

Foto: Thinkstock
Sist oppdatert:
Det er en jungel av råd og tips der ute. Her er fem råd du ikke må høre på.

(SIDE2:) Vil du ned i vekt er ofte du interessert i å lære mest mulig om hvordan du går fram. Mange søker etter de smarte triksene og lure løsningene som får kiloene til å renne av. Men egentlig er det ikke så mye hokus pokus. Treningssiden Fitnessbloggen.no har derfor slått ihjel de fen vanligste mytene om vektnedgang. Her er de:

1. Når du slanker deg, er det lett å havne i sparebluss

Med «sparebluss» menes det at kroppen skrur ned forbrenningen, for å spare energi, fordi du inntar et lavt antall kalorier. Det er altså ikke noe man ønsker når man vil ned i vekt.

I følge Fitnessbloggen er dette imidlertid bare tull. Det finnes verken vitenskap eller logikk tilsier at dette fenomentet eksisterer. Selv om kroppen vår er tilpasningsdyktig, er den ikke tilpasningsdyktig nok.

Hvis kroppen kunne tilpasset seg 100 prosent ville det gått an å forbrenne 0kcal ved å ikke spise i det hele tatt. Men det er ikke mulig. Skal vi overleve må vi fortsette å forbrenne.

Du har sikkert hørt at menneskekroppen er tilpasningsdyktig, og joda, det stemmer. En viss tilpasning vil skje om du spiser veldig lite. Forbrenningen kan gå ned noe, og du vil bli slappere, og få mer lyst på mat. Men siden du uansett spiser lite vil du garantert gå ned i vekt.

Studier på dietter med et svært lavt kaloriinntak viser at du ikke alltid like mye ned i vekt som energiunderskuddet skulle tilsi, men du går likevel mye ned i vekt.

2. Slanker du deg på feil måte, ødelegges forbrenningen

Det går ikke an å ødelegge forebrenningen. Etterhvert som du får mindre kroppsmasse, vil forbrenningen bli lavere. Dette er like naturlig som at en person på 90 kilo forbrenner mye mer enn en på 60 kilo.

Desverre bruker kroppen tid på å tilpassse seg, og den følger deg sjelden helt slik du ønsker. Dette finnes det mye forskning på. Fitnessbloggen viser til en undersøkelser der australske forskere fant at overvektige personer som gikk ned 20 kilo ikke fikk tilpasset appetitten og forbrenningen slik de ønsket. Når kroppen er vant med å være større vil den automatisk forsøke å komme tilbake til sin gamle størrelse, og den vil skru ned energiforbruket. Dette gjør også at apetitten og sultfølelsen øker. Dette er en del av grunnen til at flertallet av de som går ned i vekt går opp igjen noen kilo.

Dette er ikke akkurat lystig lesning for den som vil slanke seg, men det betyr selvsagt ikke at det er umulig å bli slankere. Det handler om å lage seg smarte strategier, slik at du får bedre metthetsfølelse, mer energi og høyere forbrenning. Dette handler om hva du putter i munnen, og hva du gjør på trening.

TRENGER DU INSPIRASJON? SJEKK DENNE: Fem kilo lettere?

3. Skal du gå ned i vekt må du kutte ut all festing

I utgangspunktet må ingen ting kuttes helt ut. Å bli sunn og slank handler ikke å om å leve asketisk. Man må redusere inntaket av usunn mat og drikke, og finne en middelvei som man kan leve med.

Å bøtte nedpå med alkohol flere ganger i uka er en dårlig idé, men du kan fint nyte alkohol i moderate mengder en gang i blant.

Fettforbrenningen går ned når du inntar alkohol, men når alkholen er ute av kroppen går alt som normalt igjen. Forskning viser dessuten at du forbrenner litt ekstra så snart alkoholen er ute av systemet.

Uavhengig kan alkohol virke stimulerende på appetitten, så det er lurt å spise fornuftig før man drikker. Uansett har det på kort sikt ingen betydning om du inntar 1800 kcal fra mat og 200 kcal fra alkohol, enn om du inntar alt fra mat.

4. Jo mindre du spiser, jo mer går du ned i vekt

Nok et råd, som forøvrig er på kollisjonskurs med det første rådet vi avfeide, om at kroppen går på sparebluss når vi spiser veldig lite. For selv om det i utgangspunktet er riktig at vektnedgangen blir størst med lavest kaloriinntak, er det ikke så enkelt i praksis. Grunnen er rett og slett at vi sjelden holder ut lenge på en diett med svært lite mat.

Fitnessbloggen refererer en studie utført av amerikanske forskere i 2009. Studien sammenlignet effekten av å redusere ennergiinntaket med hhv. 10 og 30 prosent. Personene som reduserte inntaket med 10 prosent gikk faktisk mest ned i vekt. Forklaringen var enkel. Det var enklere å holde seg til dietten for personene med et moderat energiunderskudd. At man klarer å følge dietten er avgjørende for at man lykkes med vekttapet.

5. Du spiser sunt og lite, men går ikke ned i vekt?

Problemet her er at du ikke kjenner sannheten om ditt eget inntak. Du tror du spiser sunt og lite, men får i virkeligheten i deg for mange kalorier. Mange tror det skyldes en lav eller ikke fungerende forbrenning.

Det kan i noen få tilfeller stemme. Noen personer har lavt stoffskifte. Eilertsen i Fitnessbloggen råder imidlertid til å reflektere litt over problemet før du drar til legen og sjekker deg.

Det er nemlig svært vanlig å skjule for seg selv eller andre hvor mye man spiser. Hadde du vært dønn ærlig og målt energiinnholdet i absolutt alt du inntar i løpet av en dag, ville du nok blitt overrasket over hvor mye energi du faktisk får i deg. Det er derfor ikke så sannsynlig at det er noe feil med forbrenningen din. Se heller gjennom hva du har spist, og prøv å gjøre noen justeringer, så kommer resultatene.

MER OM VEKTNEDGANG:

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere