RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Fem smarte meter

AMT viser at mye kan få plass i begrenset lengde.

AMT 170 leveres både med enkel og dobbel konsoll (R eller BR) og er en solid båt med god finish. AMTs varemerke er den grå fargen, som utover skrogside og puter også pynter opp dørken og hindrer at skitten blir synlig.

Gråfargen er et friskt avbrekk fra det typiske teaklaminatet som de fleste småbåter stiller med.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Testbåten AMT 170 BR er utstyrt med sidestilte konsoller, der føreren sitter bak styrbord konsolldel på akterbenken. Her akter er det god plass til tre voksne.

Foran konsollene har AMT laget en løsning med tre enkeltseter, noe som gir fin dørkplass, om ikke den beste sittekomforten.

Praktisk
AMT er praktisk konstruert med flere låsbare stuverom i konsoll, under seter og på den lille badeplattformen, samt effekter som fast tank og en tilhørende femliters reservekanne.

170 er dessuten én av få som leveres med både fotøyningtau, dregg og fendere som standard, og som ekstrautstyr får man en kalesje med sittehøyde som enkelt stuves vekk under en kalesjegarasje.

Førerkomforten bak de sidestilte konsollene får mer enn godkjent. Avstanden til rattet er noe stor, og rattet i minste laget for presis styring ved brygga.

Men komforten er jevnt over god, instrumenteringen er oversiktlig, og AMT er utstyrt både med fotstøtte og et viktig hanskerom for småting. Da har du det du trenger i en småbåt.

Á la Yamarin
AMT minner om Yamarin når det kommer til sjøegenskapene. Ikke så rart, siden AMT tidligere bygget båter for nettopp Yamarin. Dermed er dette en sikker og relativt tung båt som tar seg fram uten problemer.

Balansen i skroget og grepet i sjøen er godt, og du lander både mykt og tørt i bølgedalene. Bare to ting skjemmer denne båten: 50-hesteren til Honda blir for spak; den orker ikke helt å henge med i svingene, og dersom man normalt er flere om bord, ville vi nok valgt et større motoralternativ.

Og på akterbenken blir fartsvinden voldsomt turbulent mellom konsollene, noe som er slitsomt i lengden. I enkeltkonsollverjsonen slipper du dette problemet.

Denne saken er hentet fra Kastloss.no.

Mer om båt og båtliv: Sjekk Nettavisens båtmagasin.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere