*Nettavisen* Nyheter.

Fem veier til god form

SATS lover «God form garanti», mens Elixia gir deg to gratis treningstimer med personlig trener.

08.04.08 13:12

(SIDE2): April og mai er tiden hvor treningssentrene er på sitt travleste. Det er nemlig enda tid til å legge grunnlaget for sommerkroppen, og du kan gjøre det på mange ulike måter. Både i og utenfor treningsstudioet.

1. Begynn å jogge
Det er enkelt, billig og du kan jogge nesten hvor som helst. Så hvis du ikke har problemer med rygg eller knær, kan jogging være en enkel mårte å komme i form på.
Dette gjør du: Start rolig med å gå fort. Om du føler at du orker å jogge i rolig tempo så gjør det. Sett deg som mål at du skal jogge eller gå fort i 20 minutter, eller at du finner en passe joggerunde. Den første uken jogger/går du to ganger per uke. Når du er ferdig med joggeturen og er varm i kroppen kan du gjøre et lite styrkeprogram hjemme på stuegulvet.

I uke tre og fire så jogger du tre ganger i uken, men du jogger like lenge. Kanskje kommer du lenger nå på 20 minutter enn de første ukene.

I uke fem og seks så jogger du i 30 minutter, fortsatt tre ganger i uken.

I uke syv og åtte så øker du til 40 minutter, tre ganger i uken. Nå kjenner du sikkert at kondisjonen er betraktelig forbedret og du kan sikkert jogge lenger enn de 40 minuttene.

Styrkeprogram etter joggeturen:

Tren på 10 minutter hjemme

Tren på 10 minutter i studio

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

2. Få treningsgaranti på SATS
Dette gjør du: På SATS kan du få så mange treningsveiledningstimer du vil, og nå har kjeden innført en garanti på at du kommer i bedre form etter åtte uker, dersom du følger treningsveilederens råd vel å merke.

Vi ringer SATS på Ila i Oslo og får høre at man kan måle formen første dag og etter åtte uker sammen med en treningsveileder.

- Du kan enten måle kondisen din eller utføre en styrketest, eller begge deler, sier Brita på telefonen. Så settes det opp en plan for hvordan du skal komme i bedre form over 2 måneder, og dette garanterer Sats for, men da bør du helst gjøre som treningsveilederen sier. Når dine åtte treningsuker er over måles formen igjen.

- Hvis du vil ha flere veiledningstimer i denne perioden er det fullt mulig, sier Brita.

- Men får man pengene igjen dersom man ikke er kommet i bedre form?

- Nei, dette er jo et verktøy for å hjelpe kundene, men om man følger treningsplanen så kommer man garantert i bedre form uansett, sier hun.

Sjekk også ut SATS Sjekken. Vi testet selv og ble imponert: Denne dingsen overvåker deg

Les mer om treningsgarantien på SATS her.

3. Tren hjemme
Dette gjør du: Det er fortsatt regn i sikte og løsningen kan være trening på nettet eller via en dvd - hjemme i stua di.
Vi testet nett-treningen

4. Bruk en personlig trener
Dette gjør du: På Elixia får du de to første timene med personlig trener gratis akkurat nå. Les mer om tilbudet her .
Det kan være vanskelig å motivere seg selv til å trene. Derfor er det mange som investerer i en personlig trener. Om du ikke har råd, eller syns det er tungvint, så lag en avtale med en venn eller venninne om å være hverandres personlige trenere.

5. Start med en hobby
Dette gjør du: Og da mener vi en treningshobby! Her kan du bli inspirert til å finne akkurat det du vil begynne med.

Årets kuleste treningsformer
Aggressiv turbo-trening
8 ting du lett kan bli god i
Blodtørstig fekteduell

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.